Alle 14 vestigingen van de Nederlandse lunchformule YB ofwel Yoghurt Barn zijn onlangs gesloten. De formule met yoghurtbowls als kernproduct, sinds kort van plantaardige zuivel, startte ruim tien jaar geleden. YB baarde opzien als eerste klimaatpositieve horecaconcept van ons land.
Eigenaar en oprichter Wouter Staal kampte met de erfenissen van de corona-lockdowns: YB had na de pandemie moeite om de traffic en omzet weer op te bouwen. De gemiddelde omzet per vestiging bedroeg in 2021 ongeveer 265.000 euro. In een toelichting vertelt Staal dat de omzet niet meer steeg, kosten juist omhoog gingen en dus elke maand verlies werd geleden.
“Merk YB wel uitrollen”
Omdat het YB niet is gelukt de zaken te verkopen aan een koper die de formule wilde voortzetten, zijn de outlets nu los verkocht aan derden. Een jaar geleden startte YB nog een fondsenwerving via een coöperatie om expansie van de formule én het merk te bevorderen. Hoewel Staal ook medewerkers op zijn kantoor heeft moeten ontslaan, wil hij YB als merk in de retail en foodservice verder uitrollen. Onlangs nog nam YB zijn eerst zelftap-concept met plantaardige yoghurt in gebruik bij een cateraar.
“Ik ging er bijna onderdoor”
In een interview met Food Inspiration laat Staal weten dat YB door wil met zijn investeerders binnen de coöperatie. In het vraaggesprek zegt Staal ook: “Op financieel gebied was het ronduit rampzalig. Ik heb daar veel nachten van wakker gelegen. Het is zwaar, mentaal en fysiek. Ik ben een rasoptimist, maar zelfs ik ga er bijna aan onderdoor. Welbeschouwd zijn we terug bij de start van 2012.”