Groeiende zorg over regelgeving en beleid leidt tot de vorming van nieuwe horecaorganisaties. Het gaat om onder meer Foodservice Nederland (FSN), Samenwerkende Horeca Ketens (SHK) en de lobbyclub van grote spelers als McDonald’s Nederland, Van der Valk en Sodexo.
De jongste organisatie is Foodservice Nederland (FSN). Binnen FSN werken sinds vorige week de horecagroothandels Sligro Food Group, VHC Jongens, Bidfood Nederland, Makro, Lekkerland Nederland en Hocras samen. De grossiers vertegenwoordigen naar schatting 70 procent van alle horeca-inkoop in ons land.
Zero-emmissiezones in steden
Foodservice Nederland is opgericht uit verontrusting over landelijk beleid. Zo bestaat er zorg over de invoering van zero-emmissiezones voor bestel- en vrachtauto’s in de nodige steden per 2025. Voldoende elektrische alternatieven zijn namelijk niet voorhanden. Bovendien kan de horeca zich geen grote investeringen in transportmiddelen permitteren, gezien de actuele uiterst matige marktomstandigheden. FSN sloot zich inmiddels aan bij ondernemerskoepel Ondernemend Nederland (ONL).
Samenwerkende Horeca Ketens
Ook vakvereniging ProFri en VCHO (Chinese en Aziatische horeca) sloten zich al langer geleden aan bij ONL. Afgezien van dit duo en Foodservice Nederland, is sinds vorig jaar ook SHK onderdeel van Ondernemend Nederland. SHK ofwel Samenwerkende Horeca Ketens is een verband van elf grotere familiebedrijven in de horeca, waaronder horecagroepen als BIG (13 horecazaken) en BHG (17 horecabedrijven).
“Wij verdienen gewoon niks”
SHK streeft naar minder overheidsregels en meer coulance van de overheid met coronaschulden. In een ONL-podcast viel van SHK-zijde eerder al te beluisteren dat het water veel horecabedrijven tot aan de lippen staat: “Er zijn geen marges meer, maar je moet wel terugbetalen. De marges zijn weggevaagd. Het eigen vermogen is helemaal van de balans af. Wij verdienen op dit moment gewoon niks. Maar je moet wel achterstallige bedragen terugbetalen en dat lukt gewoon niet.”
Daarnaast voeren de grote horecaconcerns hun eigen lobby’s achter de schermen op terreinen als gezondheid en openbare ruimte en verpakkingen. Hierbij trekken onder meer McDonald’s, La Place en cateraar Accor gezamenlijk op.
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: Shutterstock, Dennis Kurbatov