McDonald’s Nederland stelt zijn zomercampagne in het teken van de slogan ‘De zomer is om te delen’. Komende woensdag, de internationale dag van de Franse frietjes, wordt de zomercampagne gelanceerd met een frietjesactie op sociale media. Want: “Frietjes zijn een echte allemansvriend.”
Via sociale media, zoals de eigen app van McDonald’s, kunnen McFans leren hoe je in de Franse taal een portie friet moet bestellen.
Maar frietdag 13 juli is deze maand niet de enige cruciale datum tijdens de zomercampagne. 30 juli is namelijk de Dag van de Vriendschap. McDonald’s Nederland biedt consumenten deze dag de kans om een verloren vriendschap te herstellen. Een speciale McFriettruck die door Nederland rijdt levert porties friet af bij vrienden die uit het oog zijn verloren.
Friet en gebarentaal
Bijzonder is de campagnespot van twee minuten tijdens de frietvrienden-zomeractie. In de video wordt het verhaal verteld van een Engels meisje dat op een Nederlandse camping verliefd wordt op vakantiekracht Koen. Het Engelse meisje Eloise leert de vakantiekracht haar taal, namelijk gebarentaal, want zij is doof. Vanzelfsprekend figureren er frietjes in de video.
“McDonald’s is er voor iedereen. Dat sprak ons juist zo aan in dit script en campagne”, zegt Stijn Mentrop van McDonald’s Nederland in een toelichting op Emerce. “Dit keer hebben we ervoor gekozen om in onze merkfilm de hoofdrol te geven aan een jonge vrouw met een gehoorbeperking. Na corona moeten we elkaar weer leren begrijpen en staan we open voor nieuwe verbindingen, dat laat deze film mooi zien. De zomer is om samen te delen en daar zijn onze frietjes perfect voor.”