Wij zijn ambachtslieden, sausfreaks

Achtergrond |
21 september 2019 |
Leestijd ± 4 tot 6 minuten

In de rubriek Partner & Co geven partners van vakvereniging ProFri hun visie op de markt. Dat doen ze aan de hand van de P’s die belangrijk zijn in de marketing. Zoals de P’s van Product, Prijs en Promotie. Maar ook toegevoegde P’s komen aan bod. In deze aflevering: Wim Dijk, algemeen directeur van ProFri Partner Oliehoorn in Zwaag en Drachten.


Passie: waarom legt Oliehoorn zo sterk de nadruk op passie en liefde?

“Alles wordt bij ons gemaakt met passie en liefde voor lekkere smaken. En met geduld. We noemen onszelf wel vakidioten en sausfreaks, ambachtslieden die alléén mooie smaakvolle producten willen maken. Wij doen geen compromissen aan de smaak en de bereiding. Zo gebruiken wij in onze fritessauzen en mayonaises raapzaadolie in plaats van genetisch gemodificeerde sojaolie, dat vele malen goedkoper is. Maar ook verwerken wij geen vloeibare glucose of sacharine, maar echte kristalsuiker.

Puur: jullie werken met pure en duurzame ingrediënten.

Zeker. Zo was onze Green Label-frituurolie de eerste zonder E900. Dat is een chemisch middel dat ervoor zorgt dat olie niet gaat schuimen. Wij wilde een natuurlijke frituurolie. Dus hebben wij E900 vervangen door antischuim van natuurlijke antioxidanten. Kijk, duurzaamheid en verantwoordelijkheid zijn langzamerhand verworden tot containerbegrippen. Toch zit het bij ons echt vanaf het begin in de genen. Niet alleen als het om onze producten gaat. Wat wel eens vergeten wordt, is dat duurzaamheid zich ook uitstrekt tot goed zorgen voor je mensen. Onze medewerkers dagen wij altijd uit om ons te vertellen wat er duurzamer kan in ons bedrijf. Ten aanzien van de ingrediënten, onze inkoop, het productieproces, maar ook als het gaat om hun eigen werksituatie en gezondheid.”
Passie: jullie dragen het verhaal achter de producten altijd met passie uit. “Wij vinden heel erg belangrijk dat er iets te vertellen valt over onze producten, zodat je er een gevoel bij krijgt. Een mooi voorbeeld is natuurlijk onze Brander mayonaise. De basis is immers een familierecept van een vroeger beroemde cafetaria aan de Grote Markt in Groningen. Elke klant opnieuw moeten we overtuigen. Maar wie het eenmaal geproefd heeft, wil niet anders meer. Een ander voorbeeld is onze nieuwe knoflooksaus. Daarvoor gebruiken we Nederlandse knoflook van boer Biesheuvel. Die verbouwt in Slootdorp, bij ons om de hoek, al sinds 1986 zijn eigen knoflook. Een prachtig verhaal vol passie. Je moet voor de aardigheid eens op zijn website kijken.”

Product: waarom opende Oliehoorn in 2016 een tweede fabriek?

“Deze fabriek in Drachten is helemaal gericht op speciaalsauzen. Hierbij gaat het vaak om kleinere charges, waarvoor de fabriek in Zwaag zich niet leent. Hier maken we speciaalsauzen voor verschillende afnemers. Je moet denken aan sauzen die andere producenten verwerken in bijvoorbeeld wraps en pizza’s. Of in cupjes en sachets bij salades. Maar hier maken wij bijvoorbeeld ook de roze mayonaise die Smullers tijdens Amsterdam Pride verkoopt. Daarnaast hebben we een proefkeuken waar we experimenteren met nieuwe recepturen en smaken. Het is een verbreding die ons in staat onze klanten onderscheidende producten aan te bieden.”

Product: welke kant gaat het op met de saussmaak?

“De belangstelling voor plantaardige smaakmakers en eiwitten groeit natuurlijk enorm. In onze proefkeuken bekijken we nadrukkelijk de mogelijkheden van sauzen en dressings op basis van groenten. Je kunt je voorstellen dat we onze aandacht ook richten op veganistische varianten van bestaande sauzen. Maar dat is zeker niet het enige. We experimenteren op grote schaal met smaken. We namen vorig jaar Zuiverculinair in Tweede Exloërmond over. Het bedrijf ontwikkelde van oorsprong sauzen en dressings op basis van verse zuivel. Maar dat aanbod verbreedde zich met allerlei andere innovatieve smaken. De oprichter is als hoofd productontwikkeling nu aan onze proefkeuken verbonden. De planning is dat de productie van Zuiverculinair begin 2020 hier in Drachten wordt ondergebracht, nadat de verdere uitbreiding van onze fabriek gereed is.”

Productie: melden zich bij jullie veel mensen met eigen recepturen?

“Dat komt regelmatig voor, ja. Ze hebben een lekkere saus gemaakt en worden aangemoedigd door hun familie of vrienden om daar meer mee te doen. Maar productie op grote schaal is niet eenvoudig. Recepturen moeten zich lenen voor charges van minimaal 800 kilo. Het is bovendien nog niet eenvoudig om de houdbaarheid te garanderen. Wij werken samen met FACT, het centrum voor foodtechnologie van hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Daar hebben wij een productiefaciliteit op schaal nagebouwd, waardoor we charges van 10 liter kunnen testen om vervolgens op te schalen. Daarnaast moet er natuurlijk animo zijn in de markt voor een nieuwe smaak. Groothandels moeten echt overtuigd zijn dat een nieuw product een succes kan worden.”

Promotie: nieuwe introducties, dat is dus niet eenvoudig?

“Nieuwe sauzen hebben zeker twee jaar nodig om een succes te worden. Het is een lange weg, waarbij we continu moeten blijven proberen ondernemers nieuwsgierig te maken. Het vergt heel veel inspanningen om het vliegwieleffect te bereiken, waarbij een nieuw product zichzelf verkoopt. Onze Oerhollandsche Tomatenketchup die we twee jaar geleden introduceerden is een mooi voorbeeld. Het verhaal achter het product moet je steeds blijven herhalen. Nederland is bovendien sowieso al geen ketchupland. Alleen in Noord-Holland wordt het relatief veel verkocht. Dat komt van oudsher door de vele Duitse gasten in die regio. Die zijn van huis uit vertrouwd met ketchup door hun eigen pommes rot-weiss, friet met tomatenketchup en mayonaise.”

Personaliseren: jullie moedigen klanten ook aan om onderscheidend te zijn en iets van je zelf toe te voegen.

“Een beetje van jezelf en een beetje van Oliehoorn, zoiets ja, net als Maggi vroeger altijd zei. In deze tijd moet je onderscheidend zijn. Daarom moet je als horecabedrijf iets van jezelf toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld heel goed variëren met onze clean label mayonaise 70%, waaraan geen suiker, geur-, kleuren smaakstoffen zijn toegevoegd. Als je hieraan kruiden, gember of bijvoorbeeld truffelpasta toevoegt, dan creëer je een eigen smaak. We moedigen zonder meer aan om op deze manier sauzen te maken met een persoonlijke touch. Dat is ook de gedachte achter onze Oliehoorn Clean Label Club, waarmee we ondernemers en koks uitdagen hun eigen invulling te geven met onze clean label mayonaise als basis. Als je je aanmeldt via de speciale website, kun je zelf recepten delen en inspiratie vinden bij recepten van anderen.”

Positie: hoe kijk je aan tegen de positie van de cafetaria?

“De cafetariamarkt is van oudsher erg belangrijk voor ons. Als het de cafetaria goed gaat, gaat het ons ook goed. Ik hoor soms negatieve geluiden over de branche. Zelf zie ik juist hele positieve ontwikkelingen. Een breder assortiment, maaltijden, maaltijdsalades, bezorging. Regelmatig kom ik bij frituurbedrijven waar nu bordjes op tafel staan met “gereserveerd” erop. Dat kwam je toch voorheen helemaal niet tegen? Mijn jongste zoon en een paar oomzeggers hebben zelf een cafetaria. Die zijn heel creatief. Ze durven echt nieuwe dingen te doen in hun zaak. Je moet natuurlijk wel goed opletten welke bewegingen je ziet in de markt. Als het je vervolgens niet ontbreekt aan durf om iets nieuws te proberen, dan komt het altijd goed.”

Partner: waarom zijn jullie partner van ProFri?

“Wij sloten ons meteen bij de oprichting van ProFri aan als eerste partner. De reden is heel simpel. Wij leven van de frituurbranche. Wij willen, net als de organisatie, dat de hele keten van producent, grossier en frituurondernemer zich verder ontwikkelt en positief voor het voetlicht komt.” Oliehoorn heeft fabrieken in Zwaag en Drachten. De producent van sauzen en frituurolie heeft als slogan “Oliehoorn maakt het lekkerder!”. Het bedrijf werd opgericht in 1981 en ontleent zijn naam aan Hoorn, dat vlakbij Zwaag ligt. In 1998 nam Wim Dijk het bedrijf over van de oprichter. Voordat hij eigenaar werd van Oliehoorn, was Dijk 25 jaar werkzaam bij horecagroothandel Van der Velde in Bakkeveen, sinds 1997 onderdeel van Sligro. Begin 2016 opende in Drachten de tweede fabriek, gericht op de productie van kleine charges speciaalsauzen. Wims zonen Arjan en Erwin Dijk zijn ook al geruime tijd actief in het familiebedrijf.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019