“Met biologische cannabis.” Zo introduceerde het Rotterdamse hamburgerconcept Ter Marsch & Co eerder dit jaar een nieuwe saus. De Wiedewietsaus. De saus is bedoeld voor zowel hamburgers als friet in de drie zaken van Ter Marsch.
Maar in het bijzonder viert het bedrijf hiermee het éénjarige bestaan van zijn pop-up burgerbar in Amsterdam. De Wiedewietsaus, zo zegt Ter Marsch, is een ode aan de wietcultuur in Nederland in het algemeen en Amsterdam in het bijzonder.
Wiedewietsaus, waar hebben we dat eerder gehoord? Nou, dat weten we nog precies. Ruim vier jaar geleden kwam het Utrechtse frietconcept Manneken Pis van Albert van Beek met Wietsaus volgens eigen recept op de proppen. Maar, zegt Van Beek desgevraagd, de vraag was zo gering dat hij met zijn Wietsaus bleef zitten. Iet wiet waait weg dus.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017