Supermarkten verkochten vorig jaar zeven procent minder vlees, vergeleken met 2021. Dit stelt Wakker Dier vast op basis van scangegevens van supermarktkassa’s door onderzoeksbureau Circana (voorheen IRI).
Volgens de organisatie daalde de verkoop van vers vlees met 9 procent, terwijl bij supermarkten 4 procent minder vleeswaren werden verkocht.
Wakker Dier tekent hierbij wel aan dat verwerkt vlees in bijvoorbeeld salades en kant en klare maaltijden buiten de registratie valt.
“60 procent plantaardige eiwitten”
“Supermarkten zijn verreweg de grootste vleesverkopers. En dus ook bij uitstek de partij die de vleesconsumptie omlaag kan brengen,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. Volgens de organisatie halen Nederlanders hun eiwitten voor 40 procent uit plantaardige producten en voor 60 procent uit dierlijke producten als vlees en vetten. Wakker Dier streeft ernaar deze verhouding om te keren en dit uiterlijk in 2030 te realiseren. Supermarktorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelen heeft deze doelstelling eveneens omarmd.
In 2021 nog lichte stijging
Of de supermarktcijfers betekenen dat de vleesconsumptie vorig jaar als geheel substantieel en structureel daalde, is de vraag. Immers, zowel buitenshuis als online worden ook nog de nodige vleesproducten verkocht. Daarnaast zullen gestegen prijzen ongetwijfeld van invloed zijn.
De vleesconsumptie beweegt zich al jaren tussen de 75 en 80 kilo (gewicht inclusief karkas) per persoon. In 2021 was zelfs sprake van een lichte stijging. Volgens het CBS eet 95 procent van de 18-plussers in ons land vlees (cijfers: 2020). Slechts 0,4 procent van de bevolking consumeert volledig plantaardig.