“Ik heb nu drie bezorgbrommers stil staan doordat jongens van 16 geen theorie- en praktijkexamens kunnen doen.” Dit zegt Meindert Kramer van Kwalitaria De Bolder in Urk.
Kramer hoort het van meer collega’s: doordat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) als gevolg van corona lange tijd stil heeft gelegen, is de wachttijd ook voor jonge brommerkoeriers enorm. “Voor het theorie-examen zijn mijn riders op z’n vroegst in augustus aan de beurt,” zegt Kramer.
Tot die tijd blijven de 16-jarigen die zouden doorstromen, Kramers maaltijden bezorgen op een elektrische fiets. “Brommers en brommobielen zetten we normaliter in voor bezorgadressen die verder weg zijn. Maar nu staan er dus drie stil en word ik eigenlijk gedwongen extra elektrische fietsen te kopen.” Kramer heeft vakvereniging ProFri verzocht de kwestie aanhangig te maken bij het CBR.
Augustus
Het CBR is begonnen een achterstand van 600.000 examens weg te werken, het gevolg van de beperkingen door corona. “We zetten alles op alles om de examens die al waren aangevraagd en waarmee we dus achterlopen, in juni weggewerkt te hebben. Maar dit geldt alleen voor de praktijkexamens,” vertelt de woordvoerster van het CBR.
“Voor het afnemen van theorie-examens hebben we nog altijd geen toestemming,” aldus de persvoorlichtster. Voor het beroepsvervoer is een uitzondering gemaakt, maar hieronder vallen bezorgbrommers (vooralsnog) niet. “Als we weer theorie-examens mogen afnemen, zullen we heel snel gaan opschalen. Maar inderdaad: eerder dan augustus kunnen nieuwe kandidaten zeker niet terecht.”
Reactie NLVVM
Tom Filippini, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM), herkent het probleem niet. “Ik kom net van een bestuursvergadering, maar het onderwerp is daar niet aan de orde geweest.” De leden van de NLVVM maken vrijwel uitsluitend gebruik van elektrische fietsen, aldus Filippini, eigenaar van Taco Mundo.
“Sinds jongeren al vanaf 16,5 jaar autorijles kunnen nemen, werd het trouwens ook steeds lastiger brommer- en scooterbezorgers te krijgen. De meeste jongeren slaan deze fase over en nemen meteen autorijles.” Bijkomend voordeel van het gebruik van elektrische fietsen, aldus Filippini: “Het aantal ongelukken is aanmerkelijk geringer.”