Hoe maakt een cafetaria een hamburger of een snackmenu? Wat zijn de gevolgen voor degene die de koelcel open laat staan? Verhage Dordrecht laat het allemaal zien op TikTok, de social media app die met name bij de jeugd erg populair is. Vooral medewerkers Vincent en Lucas zijn online en offline kleine beroemdheden geworden.
Verhage Dordrecht is in april 2021 begonnen op TikTok en heeft nu al 14,5 duizend volgers. De video’s variëren van lol en gekkigheid onder de medewerkers tot interessante kijkjes in de keuken.
Dé TikTok-sterren van de cafetaria zijn Vincent Weeda (22 jaar en zoon van eigenaar Walter Weeda) en medewerker Lucas Klip (19). Lucas is herkenbaar door de zwembril die hij vaak draagt. Samen laten ze zien hoe ze gerechten maken, zoals een steakhouse menu, een hamburger en een zalmtosti. Veel video’s zijn vooral komisch, zoals “Herkenbare dingen bij Verhage Dordrecht’, waarin Lucas de koelcel niet dicht heeft gedaan en vergeten is om de sla bij te vullen.
Samenwerking met TikTok-specialisten
Verhage Dordrecht werd in het voorjaar van 2021 benaderd door Edelsocial, een online marketingbureau dat gespecialiseerd is in TikTok. “Er kwamen twee jongens binnen die vroegen of wij interesse hadden om TikTok-filmpjes te maken”, vertelt Vincent Weeda. “Dat leek mij wel leuk, want ik zit er zelf ook vaak op. We wisten alleen niet hoe het moest.”
Eén keer in de maand filmen
Vincent en Lucas bedenken samen met het marketingbureau de onderwerpen voor de video’s en het bureau komt ongeveer één keer in de maand filmen. Verhage Dordrecht betaalt voor de editing. Vincent: “Ze komen in de ochtend, voordat de zaak opengaat. We maken dan voor de hele maand filmpjes. Daar zijn we zo’n twee uur mee bezig. Dat is best intensief, maar we vinden het hartstikke leuk om te doen. We posten ongeveer twee keer per week.”
Soms doen ook andere medewerkers mee, maar niet iedereen staat te springen. “We krijgen veel leuke reacties, maar sommige commentaren zijn negatief en dat vindt niet iedereen altijd even leuk. Je moet er wel plezier in hebben als je dit gaat doen.”
Vincent laat zien hoe Verhage Dordrecht een steakhouse menu maakt
Meer dan een miljoen views
Eén van de populairste video’s, waarin ze een discussie hebben over friet en patat, is al ruim 300 duizend keer bekeken op TikTok en nog eens 65 duizend keer op Instagram. Vincent: “Soms hebben we bij elkaar meer dan een miljoen views.” Ook een video waarin ze de kippendans doen, is erg populair. “En het maakt niet uit wanneer je het plaatst. Een video van een paar maanden geleden kan nu nog steeds goed bekeken worden.”
Gunning en naamsbekendheid
Of TikTok meteen omzet oplevert, is volgens Vincent lastig te meten. “Mensen vinden het leuk om te zien wat we de hele dag door doen en hoe we bijvoorbeeld een hamburger maken. Het is niet zo dat we dan meteen heel veel verkopen. Het gaat om gunning en naamsbekendheid. Vooral hier in de buurt, maar ook in het hele land en zelfs daarbuiten. We krijgen ook berichten van mensen die verder weg wonen en speciaal langskomen als ze in de buurt zijn. En het zet Verhage in het algemeen op de kaart. Er zijn natuurlijk meer vestigingen in het land.”
Dit is het gevolg voor Lucas wanneer hij de koelcel vergeet dicht te doen
Reacties komen van jong en oud
Vooral de jeugd reageert op de video’s, zegt Vincent. “En in de zaak herkennen ze ons en willen ze met ons op de foto, vooral met Lucas. TikTok is toch echt iets voor kinderen van 13, 14 jaar. Maar dat zijn wel degenen die over een paar jaar nog steeds naar de zaak komen als het goed is. Ook volwassenen zien onze video’s en reageren erop.”
Personeel werven via TikTok
Vincent kent nog niet veel collega’s die net zoals Verhage Dordrecht actief zijn op TikTok. “Er is wel een ijssalon die het erg goed doet.” Hij doelt op IJssalon La Dolce in het Drentse Borger, met bijna 67 duizend volgers.
Ook de grote ketens laten zich zien op TikTok, en richten zich niet alleen tot consumenten. In samenwerking met marketingbureau Monkey & Bananas heeft Domino’s Nederland een TikTok-campagne ontwikkeld om personeel te werven, zo meldt marketingtribune.nl. “Dat is best slim, want daar zit de jeugd”, aldus Vincent. “Dat is best iets om te overwegen als je medewerkers zoekt.”