De markt van verse friet blijft volop in beweging. Nieuwe concepten blijven ontstaan en uitbreiden, terwijl daarnaast de nodige frietspeciaalzaken zich ontwikkelen tot kleine maar verfijnde producenten.
Veel relatief nieuwe frietconcepten, zoals Frietboutique en Friethoes, leveren hun ambachtelijke friet reeds aan derden in de horeca. Frietboutique heeft tientallen afnemers (zie het uitgebreide verhaal in Frituurwereld 4). Friethoes in Haarlem begon een jaar geleden met eigen grootschaliger productie en bakt met e-nummervrije zonnebloemolie. Eind vorig jaar introduceerde Friethoes zelfs eigen zogenaamd Schillenbier, een wit biertje met hop, gerst en aardappelresidu uit de eigen frietfabriek.
Volgens de Friethoes-ondernemers past het Schillenbier qua smaak uitstekend bij een portie friet van het Friethoes. Ook Jos van Alphen werkt achter de schermen aan grootschaliger productie van zijn eigen friet. Van Alphen produceerde in De Bestse Snackbar in Best (daarna Eetplezier, nu Kwalitaria) altijd al eigen verse friet. In een schuur bouwde hij een eigen frietproductielijntje, dat eindigde in de winkel. Van Alphen belevert van oudsher al externe klanten. Naar verluidt bekijkt hij samen met cateraar Bob Hutten de mogelijkheden om de productie op te schalen. Hutten experimenteerde tussen 2014 en 2016 met zijn frituurconcept Het Smaaklokaal in Den Bosch.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 7 – Voorjaar 2018