Van het hele volume aan frituurolie/vet dat in de horeca wordt gebruikt, is nu 90 procent vloeibaar. Dit stelt de campagne Verantwoord Frituren. Het betekent dat nog 10 procent vast vet wordt gebruikt. Toen Verantwoord Frituren begon in 2004, was de verhouding 51 procent vloeibaar tegen 49 procent vast.
Verantwoord Frituren viert zijn 20-jarige bestaan. De initiatiefnemers zijn Koninklijke Horeca Nederland en MVO, de ketenorganisatie voor oliën en vetten. De partijen worden ondersteund door belangrijke producenten van frituurolie en frituurvet voor de horeca. Volgens Verantwoord Frituren zijn bij de campagne ongeveer drieduizend cafetaria’s aangesloten.
Wedstrijd met slagzin
Het campagnebureau maakte onlangs de winnaar bekend van een jubileumwedstrijd. Die startte in het voorjaar. Aan de wedstrijd namen bijna honderd cafetaria’s deel. Zij moesten een slagzin afmaken. Twintig ondernemers wonnen hiermee allen een week vloeibaar frituurvet.
Winnaar in Delfzijl
De hoofdprijs, een maand lang vloeibaar frituurvet, ging naar Cafetaria Doklanden in Delfzijl. Eigenaar Edwin Meijerhof nam onlangs de hoofdprijs in ontvangst. Hij won de wedstrijd met de slogan “Ik kies voor Verantwoord Frituren omdat… we graag verantwoord bezig zijn en goede frituurolie aan de basis van je succes staat.”
Foto: Meijerhof krijgt prijs van campagneteam, Verantwoord Frituren