Na een half jaar sloot de Food Franchise Company (FFC) eind vorig jaar de deuren van zijn pop-up Vegataria in Groningen. Met de tijdelijke, vegetarische spin-off van Kwalitaria wilde FFC ervaring opdoen met een volledig plantaardig snackassortiment.
“Duurzaamheid is voor ons al jaren een belangrijk thema,” zegt FFC-directeur Joep Leemans in de media en op Linkedin. “Het doel van Vegataria was om er belangrijke en nuttige lessen uit te halen.” Volgens Leemans heeft de Vegataria in een Groningse studentenstraat inderdaad veel klantendata opgeleverd “die we kunnen gebruiken voor het verder verduurzamen van de Kwalitaria-formule”.
Plantaardig assortiment
De Vegataria was sinds 1 juli dagelijkse geopend tot kwart voor acht in de avond. Het assortiment bestond uit onder meer broodjes met plantaardige burgers, friet met vleesloze toppings, vegetarische varianten van hardlopende snacks, wraps, salades, belegde broodjes en plantaardige softijsjes en milkshakes.
Onvoldoende klandizie
Volgens Leemans wordt de kennis die is opgedaan niet alleen geïmplementeerd in Kwalitaria. Hij sluit niet uit dat ook de formule Vegataria zelf een vervolg zal krijgen. De zogenaamde vega snack stek by Kwalitaria kreeg veel positieve reacties, aldus FFC. Toch was de klandizie niet voldoende om van de pop-up zaak een permanente snackwinkel te maken. FFC sluit de Vegataria dan ook eerder dan de bedoeling was: gemikt was op een proef van een jaar in plaats van een half jaar.
Kwalitaria was niet de eerste met een dergelijke vegetarische pop-up snackbar. In 2018 had snackmerk Beckers in Amsterdam een tijdelijke snackbar onder de naam Vegetaria. In Den Haag bestond van 2013 tot coronajaar 2020 bovendien De Vegetarische Snackbar.
Foto: Vegataria, FFC