Veganisme groeit pijlsnel in Nederland. Vooral in de grote, progressievere (studenten) steden neemt het aanbod aan volledig plantaardige gerechten en eetgelegenheden zienderogen toe. Ondernemers in de horeca, ook cafetaria-exploitanten, kunnen in de nabije toekomst niet meer heen om de snel groeiende veganistische doelgroep.
Nog maar een paar jaar geleden telde Nederland slechts ettelijke tienduizenden veganisten. Hoewel het precieze aantal niet bekend en sterk groeiend is, lopen schattingen over het huidige aantal uiteen van 100 duizend tot 300 duizend. Onder hen zijn ongetwijfeld velen die voorheen vegetariër waren en nu helemaal afzien van consumptie van alle dierlijke producten. Gespecialiseerde eetconcepten als Vegabond en Vegan Junkfood Bar hebben alle meerdere vestigingen. Vegan Junkfood Bar heeft vier outlets in Amsterdam en opende onlangs een vestiging in Rotterdam. De formule heeft plannen voor een expansie naar meer steden. Zo staat Groningen hoog op het verlanglijstje. Afgezien van veganisme, kiezen daarnaast steeds meer nieuwe restaurants voor gerechten waar groenten (en niet vlees of vis) de hoofdrol spelen. Dagblad NRC constateerde onlangs bij een rondgang langs de horeca in de hoofdstad: “In Amsterdam is vegan al bijna mainstream geworden.” Overigens is sprake van een wereldwijde trend waarbij met name de VS de toon zet.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019