Snackproducent Van Geloven schrapt 35 producten. Het gaat vooral om bami- en nasisnacks onder het merk Welten alsmede kipsnacks en enkele loempia’s van Mora. Problemen in de logistiek en de personele bezetting van één van de fabrieken zijn de reden van de grote sanering.
In een brief aan grossiers, schrijft de snackproducent: “Zoals u niet is ontgaan, leveren wij momenteel niet zoals wij dat graag zouden willen en u van ons gewend bent. Door een hogere vraag dan voor corona en de krapte op de arbeidsmarkt, kunnen wij de enorme vraag naar onze producten niet afdekken.”
“Harder ingrijpen”
Van Geloven stelt in zijn brief dat vol wordt ingezet op de werving van nieuwe medewerkers. Het bedrijf hoopt begin 2023 meer duidelijkheid te kunnen geven. Na reorganisaties en herstructurering heeft het bedrijf vijf van zijn zes fabrieken weer op orde. “Eén fabriek blijft echter structureel achter in het herstel, waardoor we hier nog harder in zullen moeten grijpen om de vraag bij de beschikbare productiecapaciteit aan te passen,” aldus het bericht aan de tussenhandel.
Alleen nog Welten-basisproducten
“Wij zullen hierdoor helaas definitief afscheid moeten nemen van een aantal producten en een aantal producten zullen wij tijdelijk niet kunnen produceren.” Het gaat hierbij onder meer om Weltens bami- en nasisnacks van 100 en 125 gram, Mora’s 95 grams Crispy Chicken Burger, Mora’s nichesnack de Macho, mini-kipburgers, mini-kipcorns en mini-kipnuggets. Omdat vooral veel productvarianten van Welten sneuvelen, betekent de sanering feitelijk dat nog maar vier basisproducten van Welten gemaakt zullen worden.
Leveringsproblemen spelen in de snackwereld sinds het najaar van 2021 eigenlijk al, toen na corona de marktvraag weer sterk toenam. Begin dit jaar stelde Van Geloven daarom bij zijn basisfabriek in Tilburg een 24-uurs productierooster in om de vraag te kunnen bijbenen. In Maastricht (Mora) werd bovendien vorig jaar een fabriek gebouwd die vooral gefocust is op vegetarische snacks voor zowel nationale als internationale markten.
Hoge energielasten
Van Geloven is sinds 2016 in handen van het Canadese McCain Foods, dat een meerderheid van de aandelen bezit. Mede hierdoor is het concern nadrukkelijker dan voorheen gericht op internationale markten. Het merk Mora startte recent een campagne onder de noemer AirFryday, een reclameactie die helemaal gericht is op ovensnacks voor de thuisbereiding.
In hoeverre ook de hoge energieprijzen een rol spelen bij de beslissing om 35 snackproducten te saneren, is niet duidelijk. Op grond van branchecijfers mag echter worden aangenomen dat de energiekosten bij het hele concern zijn gestegen met zeker tien tot twintig miljoen euro op jaarbasis.