In 2025 wordt de helft van de omzet van Van Geloven gevormd door vegetarische snacks. Dit zegt ceo Jan Aaltzen Linde in een interview met foodservicevakblad Foodclicks.
Volgens Linde zal er fors worden geïnvesteerd in de uitbreiding van het vleesloze assortiment en is hiermee “nog een wereld te winnen”. In Foodclicks laat hij weten dat vooral het groeiende aantal flexitariërs een belangrijke doelgroep is van de vegasnacks.
De overwegingen voor de groep van vleesminderaars om voor vegasnacks te kiezen, zijn volgens de topman van Ad van Geloven verschillend. Hij onderscheidt drie beweegredenen: dierenwelzijn, het milieu en smaak. Linde zegt over dit laatste in Foodclicks dat een deel van de mensen plantaardige producten in sommige gevallen gewoon lekkerder vinden.
Nu één op zes
In het vakbladinterview stelt Linde: “Inmiddels wordt al een zesde van de omzet gehaald uit het vega-assortiment.” Het aanbod groeit zowel in de foodretail als de foodservice echter zienderogen.
Linde: “De kwaliteit van de vegetarische producten wordt ook steeds beter en daarnaast gaan steeds meer grote bedrijven als Nestlé, De Vegetarische Slager, Vivera en Beyond Meat zich bezighouden met het populariseren van deze categorie. Er zijn steeds meer restaurants en sterrenzaken die een plant based menu sexy weten te presenteren. Dat alles zorgt niet alleen voor meer aandacht, maar ook voor groei.”
Vegacijfers
De trend richting vega wordt bevestigd door recente cijfers van marktonderzoekers GfK en IRI Nederland. Vorig jaar kocht meer de helft van de Nederlandse huishoudens vleesvervangers tegen slechts een derde van de gezinnen in 2017. IRI Nederland stelt dat vorig jaar 189 miljoen euro in supermarkten is uitgegeven aan vleesvervangers; bijna eenderde meer dan in 2019. Het aandeel van van “vegetarisch vlees” in de totale vleesmarkt was in 2020 6,2 procent.