Van bitterbal tot mayo: “Plantaardige inkoop groeit hard”

Actueel |
16 augustus 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Plantaardige zuivel, zoals havermelk, en vleesvervangende snacks en maaltijdcomponenten marcheren de afgelopen twee jaar snel op in de horeca en de catering. Op basis van cijfers van Foodstep, rapporteert organisatie ProVeg Nederland dat het aantal ingekochte kilo’s vleesvervangers tussen 2021 en 2023 steeg met liefst 111 procent.

Tegelijk kocht de horeca/catering juist minder dierlijke producten in bij grossiers en andere leveranciers. Hoewel de volumes nog altijd enorm zijn, raakte vooral dierlijke zuivel minder in trek. Het inkoopvolume van zuivelvangers groeide tussen 2021 en 2023 met 82 procent, aldus ProVeg.

“Inkoopvolume vlees daalt”

Volgens ProVeg en Foodstep is inkoopaandeel van vleesvervangers nu 4,3 procent (en dat van dierlijke snacks en maaltijdcomponenten dus 95,7 procent). Het inkoopvolume van vlees daalde twee procent. Bij zuivelvervangers ligt het inkoopaandeel in kilo’s echter al op 7,4 procent. De laatste jaren biedt een toenemend aantal horecabedrijven plantaardige koffiemelk als alternatief maar soms ook als enige optie.

Plantaardige opschuimmelk

ProVeg stelt tevens over plantzuivel: “Verder valt op dat plantaardige zuivel een hoog aandeel heeft in fastservicebedrijven. Onder fastservice vallen snelle eetplekken zoals broodjeszaken en snackbars, maar ook koffiebars. Het hoge aandeel plantaardige zuivel komt grotendeels op het conto van plantaardige opschuimmelk, bekend van de havercappuccino’s in koffiebars.”

Meer plantaardige mayo

Maar niet de reguliere horeca, zoals restaurants en cafetaria’s, maar de bedrijfscateraars lopen volgens ProVeg voorop in de ontwikkeling. De organisatie neemt veganaise als voorbeeld. ProVeg: “Plantaardige mayonaise en fritessaus hebben in de hele foodservice gemiddeld een volume-aandeel van 3,5 procent, maar in de bedrijfscatering is dat al 8 procent.”

Vleesloze bitterballen

Volgens ProVeg is ook de bitterbal met stukjes vlees flink op zijn retour in de catering. “Plantaardige bitterballen hebben in de bedrijfscatering een aandeel van 26 procent en in het onderwijs 22 procent. Daarmee is dus ruim één op de vier bitterballen op bedrijfsborrels plantaardig,” aldus ProVeg.

De afgelopen jaren stapten vooral veel overheidscateraars over op gefrituurde én luchtgebakken plantensnacks, omdat onder meer gemeenteraden aandringen op meer vleesloze snacks in gemeentehuizen.

Grafiek: ProVeg Nederland/Foodstep