Vaker acties om cafetaria’s te helpen na brand

Actueel |
7 augustus 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto Nederlands Frituurcentrum

Opnieuw wordt geld ingezameld voor cafetaria’s die te maken hebben gehad met brand. Na een actie voor een snackbar in Poortugaal eerder deze zomer, is onlangs een crowdfunding gestart voor zowel snackbar De Smulhoek in Zoetermeer als ’t Lambertje in Boxtel.

Terwijl eigenaren Vincent en Jolanda Dirven op vakantie waren in Spanje, ging hun bedrijf in Zoetermeer in vlammen op. Volgens de lokale media loopt de schade in de tonnen.

Omdat de verzekering lang niet alle schade dekt, is zoon Kevin een inzameling begonnen op Gofundme.com. Snackbar De Smulhoek is een bekend bedrijf in Zoetermeer dat al bijna 65 jaar bestaat.

’t Lambertje in winkelcentrum Oosterhof in Boxtel had ruim een week geleden te kampen met brand. Het bedrijf is langere tijd gesloten. Een inwoner van het Brabantse dorp startte hierop een actie om geld voor de cafetaria in Boxtel in te zamelen.

“Tamelijk nieuw fenomeen”

“Het lijkt een tamelijk nieuw fenomeen dat crowdfunding wordt ingezet als een verzekering na een cafetariabrand niet voldoende dekking biedt,” zegt Frans van Rooij namens vakvereniging ProFri. “Dit is de derde keer in korte tijd, waar wij dit voorheen eigenlijk niet tegenkwamen.” ProFri registreert cafetariabranden die in de media aan bod komen. Van Rooij meldt: “De afgelopen twaalf maanden hebben we 19 branden in frituurzaken gedocumenteerd.”

Om leed te voorkomen, geeft ProFri de volgende raad:

1. Check jaarlijks polis

Het is belang om steeds te voldoen aan de voorwaarden. Check daarom ieder jaar de polisvoorwaarden. Niet zelden worden daarin aanpassingen doorgevoerd. Je bent voor het lezen en de uitvoering ervan altijd zelf verantwoordelijk. Ook moet er regelmatig een taxatie uitgevoerd worden. Alleen zo voorkom dat je onderverzekerd bent.

2. Keuring en inspectie

Ook moet de elektra regelmatig gekeurd worden. Net zoals de gasinstallatie van de bakwand. Verder hebben steeds meer verzekeraars als voorwaarde opgenomen dat afzuigkanalen jaarlijks geïnspecteerd moeten worden. Indien een bepaalde mate van vetaanslag wordt geconstateerd dan moet die verwijderd worden. Meestal heb je daarvoor een gespecialiseerd bedrijf nodig. In veel panden is dit wel een uitdaging, want daar ontbreken vaak inspectieluiken. Nota bene: dit onderhoud gaat dus veel verder dan alleen de filters van de afzuigkap schoonmaken.

3. Negeer meldingen niet

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat ook lekkages aan frituurketels de oorzaak kunnen zijn van een brand. Die kan in sommige gevallen doorslaan in de afzuiginstallatie of het frituurvet doen ontbranden. Negeer daarom nooit storingsmeldingen van je installatie, maar probeer altijd de oorzaak van zulke meldingen te achterhalen.

4. Omzetschade gedekt?

Nog een advies: check ook hoelang de verdere bedrijfsschade door verlies van de omzet wordt gedekt. Vaak is dit een jaar. Bij ProFri-partner ABN AMRO Verzekeringen is dit standaard anderhalf jaar. In de praktijk blijkt de afwikkeling en het herstel veel langer te duren dan een jaar. Ook helpen ze onze leden proactief bij het voldoen van alle voorwaarden. Maar hoe dan ook: je bent en blijft als ondernemer altijd zelf verantwoordelijk.

5. Salvage-bureau?

Verder is het aan te raden om onmiddellijk na een brand een salvage-bureau in te schakelen. Zo’n bureau heeft verstand van zaken en neemt jou als ondernemer, overmand door emoties, veel zaken uit handen, zoals het contact met hulpverleners en verzekeraars. Net als voor alles, geldt ook in dit geval: verdiep je eerst wel even in de reputatie van het salvage-bureau van jouw keuze. Of vraag collega’s in jouw buurt of ze goede ervaringen hebben met een bepaald bureau.

Meer over