Unilever gestart met afstoten van ijsmerken

Actueel |
6 september 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Unilever wil de verkoop van zijn ijsmerken voor het einde van 2025 afronden. De eerste gesprekken over het afstoten van Ola en andere ijsmerken zijn inmiddels achter de rug. Volgers persbureau Bloomberg tonen met name grote private investeerders interesse.

Het gaat om onder meer om investeerders als Advent International, Blackstone, Cinven en CVC Capital Partners die belangstelling hebben voor de ijsmerken van Unilever, aldus Bloomberg.

17,5 miljard euro

De ijsmerken van het concern kunnen volgens ingewijden een bedrag van ongeveer 17,5 miljard euro opbrengen. Het afgelopen half jaar boekte Unilever met de verkoop van ijs van merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Ola een omzet van 4,6 miljard euro.

Trage start ijsseizoen

Dit betekende een omzetgroei van bijna drie procent, een groei die in jaren niet is voorgekomen. De groei werd echter voornamelijk bereikt door prijsverhogingen. Het volume van de ijsverkoop nam niet toe. In zijn verslag wijt Unilever dit aan “een moeilijke Chinese markt” én de trage start van het ijsseizoen in Europa als gevolg van de vele regen.

IJs heeft een aandeel van ongeveer 15 procent van Unilevers totale omzet.

Foto: persfoto Unilever

Meer over