Training “Gericht leidinggeven”, meld je aan!

Advertorial
13 augustus 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Nederlands Frituurcentrum

“En waarom doe je dat dan op die manier? Wat denk je ermee te bereiken bij deze medewerker?” Trainer Olaf van Dam stelt een paar kritische vragen aan de deelnemers van de training Gericht Leidinggeven. Het is de ochtend van de eerste trainingsdag. De groep bestaat uit 13 (aankomend) leidinggevenden van diverse cafetaria’s. Allemaal zijn ze gretig om wat bij te leren over de soms lastige discipline van het geven van leiding.

Het programma van de training Gericht Leidinggeven kan als opbouwend en to-the-point beschouwd worden. Na een nadere algemene kennismaking, volgt een individuele persoonlijke test over de diverse stijlen van leidinggeven. De uitslag geeft aan welke van de diverse stijlen het meest natuurlijk bij de individuele deelnemer past. Boeiend, verrassend en positief confronterend! Uiteraard met als doel om de diverse stijlen van leidinggeven correct toe te passen, afgestemd op de kennis, kunde en motivatie van de individuele medewerker.

Ingrediënten

Daarna worden de andere “ingrediënten” behandeld die van belang zijn voor een leidinggevende in de frituursector. En hoewel vraagstellingstechnieken, LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen) en gericht afspraken maken wel bekend werden verondersteld, blijkt dit toch lastiger om echt goed toe te passen als leidinggevende. Dit komt onder andere naar voren tijdens de oefeningen en rollenspellen, die tot doel hebben om grip en controle te houden tijdens een individueel gesprek met een medewerker. Zeker het stellen van vragen blijkt hierbij een belangrijke vaardigheid.

Afspraken maken

Ook blijkt dat meerdere deelnemers zich nog verder kunnen ontwikkelen ten aanzien van het jij-wij-ik principe, dat moet leiden tot het maken van heldere afspraken met medewerkers. Het geeft de groep veel inzicht: de deelnemers zullen veel bewuster en op een andere manier afspraken maken met de medewerkers!
Leidinggeven is meer dan het aansturen van de individuele medewerker, ook het houden van teamoverleg behoort bij veel cafetaria’s tot de werkzaamheden. Dus ook dat staat op het programma tijdens deze training. Met één doel: de deelnemers handvatten aanreiken om ook bedrevener te worden in het voeren van teamoverleg.

Opbouw

De training is opgebouwd uit twee losse dagen plus een terugkomochtend. Tussentijds werken de deelnemers aan gerichte opdrachten die uiteraard ook weer besproken en geëvalueerd werden. Hierbij staat de vraag centraal: wat ging (al) goed en wat kan nog handiger/beter? Uiteraard is het een echte training en dus zijn er volop momenten om de juist geleerde vaardigheden te oefenen. Zo wordt direct de vertaalslag gemaakt naar de praktijk in de eigen cafetaria. Gezien de samenstelling van de groep en de manier van trainen, is er veel ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers en het bespreken van (hun) specifieke voorbeelden. Het uitwisselen van ervaringen wordt dan ook als zeer positief ervaren door de groep.

Op locatie

Een bijkomend voordeel van de training is dat deze verzorgd wordt op locatie bij de deelnemers. Dit geeft de mogelijkheid om een kijkje te nemen in elkaars keuken. Altijd leerzaam! Het is de bedoeling van het Nederlands Frituurcentrum om de training Gericht Leidinggeven vaker te houden. De volgende training met Olaf van Dam als trainer staat voor het najaar al gepland.

Heb je belangstelling? Stuur dan een e-mail naar info@frituurcentrum.nl.