Traditionele horecagrossier onder druk

Actueel |
21 september 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Logistieke Dienstverleners / HAVI.com

De druk op horecagroothandels groeit snel. Zowel vanuit de overheid (dichtslibbende steden) als grote horecaconcerns (“logistieke dienstverlening zonder franje”) wordt de roep om veranderingen luider.

Logistieke dienstverleners, zonder functie als tussenhandel, winnen snel aan belang. Een goed voorbeeld is Havi, dat de logistiek verzorgt voor McDonald’s, KFC en Van der Valk. De Hogeschool van Amsterdam publiceerde onlangs een rapport over horecadistributie. De onderzoekers stellen dat in de steden nu een kwart van de winkelruimtes is ingenomen door horeca. Dit aandeel zal verder groeien. Over Amsterdam zeggen de onderzoekers: “Dagelijks rijden 3000 bestelbussen en 2000 vrachtwagens naar de bijna 5000 horecaondernemers, met gemiddeld maar twee zendingen. Het gevolg is verkeersopstoppingen, onveiligheid en vieze lucht.” Volgens de onderzoekers zijn maatregelen nodig om een infarct te voorkomen. Ze pleiten voor logistieke bundeling en schoner vervoer. Ondertussen zet de concentratie in de grossiersmarkt door. De Duitse REWE Group, present in 21 landen en vooral gericht op belevering van retail, fuseert met de Lekkerland Groep. Hierdoor ontstaat een bedrijf met een omzet van bijna 75 miljard euro. Het gefuseerde bedrijf ziet in Nederland en andere landen veel logistieke kansen in snel groeiende markten als food-on-the-go, gemakshoreca en gemakswinkels.


Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019