Net als na vorige lockdowns, veroorzaakt de heropening van de horeca een stormloop op de groothandels.
Eerder leverde dit tekorten op in de schappen van de grossiers, maar die laten in de media weten dat ze dit keer beter voorbereid zijn.
Bij enkele productgroepen zijn nog altijd naweën voelbaar van de eerdere heropening en hiermee gepaard gaande tekorten op de wereldmarkten. Zo zijn bijvoorbeeld kartonnen milkshakebekers nog altijd schaars.
Sligro
Wilco Jansen van Sligro zegt in de media over de huidige situatie: “We hebben dit helaas een paar keer meegemaakt. Na de eerste lockdown was het een chaos. Het kwam onverwacht en alle partijen kampten met grote tekorten. Ook onze leveranciers.” Volgens Jansen is de branche dit keer beter voorbereid. Sinds het einde van de lockdown zich aankondigde, nam de drukte enorm toe.
Hanos
Op RTV Noord zei de directeur van Hanos Groningen gisteren: “We hadden vanochtend al twee keer zo veel omzet als vorige week.” Hanos benaderde zelf zijn klanten de afgelopen dagen al actief: “We vroegen iedereen of zij al weten wat ze nodig hebben aan frisdrank en etenswaren, enzovoort. Verder zijn we volop aan het opschalen door de eigen voorraden op peil te brengen.” Over zijn medewerkers, zegt de Hanos-directeur: “We hebben alle verloven ingetrokken. Het voelt alsof de koeien weer de wei in mogen. We zijn enorm blij.”
Bidfood
Bidfood in het Zeeuwse Burgh-Haamstede laat in dagblad PZC weten: “Wij zijn er helemaal klaar voor. We hebben ons goed voorbereid. Het magazijn staat helemaal vol en we hebben extra personeel ingeroosterd. Nu we weer mogen, gaan we er vol enthousiasme tegenaan.”