Producenten van vleesvervangers zitten in de hoek waar de klappen vallen. De Deens-Britse producent Meatless Farm, gevestigd in Amsterdam en Almere, ging eind juni bijna failliet. Een overname redde het merk ternauwernood.
Ook de Amerikaanse plantaardige pionier Beyond Meat heeft het moeilijk. Het gaat in beide gevallen om bedrijven die in korte tijd enorm groeiden en de aandacht trokken van investeerders.
Zowel Meatless Farm, drie jaar geleden gestart, als Beyond Meat wisten bij investeerders de afgelopen jaren vele tientallen miljoenen euro’s op te halen voor expansie. Hun problemen staan niet op zichzelf: breder is zichtbaar dat de omzetgroei van vleesvervangers zoals plantaardige burgers stokt. Er is zelfs sprake van omzetdaling.
“Waar blijven die vegasnacks?”
Binnen de cafetariabranche zette Ralph Markwat, directeur van FHC Formulebeheer, al eens kanttekeningen bij de jubelverhalen over plantaardige varianten van burgers, snacks en andere gerechten. Over de ervaringen bij de vestigingen van Family en Foodmaster zei Markwat eind vorig jaar: “Ik snap er niks van waar al die vegasnacks blijven, want bij ons is het aandeel verwaarloosbaar. Zeker, afgelopen jaar groeide de verkoop 68 procent. Maar 68 procent van bijna niks, is natuurlijk nog niet veel.”
Daling in supermarkt
Onderzoekers stelden eerder al vast dat de verkoop van vleesvervangers in supermarkten vorig jaar daalde met ettelijke procenten, een trend die de eerste maanden van dit jaar doorzet. Deskundigen stellen dat dit het gevolg is van de algehele inflatie.
Bovendien stegen de supermarkt-omzetten tijdens corona extra hard omdat de horeca dicht zat. Ook binnen de horeca kampen vleesvervangers met tegenwind: de afgelopen maanden gingen enkele restaurants failliet die relatief zwaar leunden op een plantaardig aanbod.
Naast plantaardige emulsies van onder meer erwten en bonen, worden ook insecten wel gezien als alternatief voor eiwitten in snacks, burgers en andere vleesproducten. Ook dit eiwitsegment kampt met tegenwind. Het Nederlandse bedrijf De Krekerij maakte eind vorige maand bekend zijn activiteiten te staken. Het bedrijf dat burgers en ballen van krekelvlees produceerde, struikelde over de gestegen kosten voor onder meer energie.
Lachende derde?
Bedrijven als Meatless Farm en Beyond Meat kampten met problemen om ‘nieuw geld’ aan te trekken. Niet ondenkbaar is dus dat hun branchegenoot De Vegetarische Slager weleens de lachende derde zou kunnen zijn. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf is immers al enkele jaren eigendom van Unilever, een kapitaalkrachtige partner. De Vegetarische Slager ofwel The Vegetarian Butcher mag grote klanten als Burger King, Subway en New York Pizza tot zijn klantenkring rekenen.