Supermarkten bemoeien zich in ons land steeds nadrukkelijker met horeca. Er zijn zelfs supermarktfranchisers die zich direct begeven in de cafetariamarkt.
Zo opende een franchisenemer van Albert Heijn in Delden een jaar geleden vlakbij zijn supermarkt een vestiging van Kwalitaria/Délifrance. In het Limburgse Stamproy betraden twee Jumbo-ondernemers de horecamarkt: onder de naam Horecagroep Zuid-Nederland baten ze tevens outlets uit van restaurantformules Subway, La Cubanita, Heinde & Ver en proeflokaal Bregje. Supermarktorganisaties zelf geven hun activiteiten in de horeca ook een flinke impuls. Het meest zichtbaar zijn de inspanningen van de combinatie Jumbo-La Place. Albert Heijn maakt na dertig jaar afwezigheid een comeback in de horeca. Het had in het verleden veel bemoeienissen in de horeca met eigen formules als de Formosa-tearooms, Albert’s Corner en AC Restaurants. AH hielp bovendien burgerformules als Wimpy en McDonald’s in Nederland uit de startblokken. In 1989 staakte AH zijn horecapoot. Nu ontwikkelt het nieuwe concepten als Deli Kitchen, Bakery Café en Allerhande Kookt. In navolging van onder meer de VS en Engeland, zullen Nederlandse supermarkten zich nadrukkelijker richten op eten buitenshuis, is de verwachting. Onderzoekorganisatie FSIN spreekt in dit verband van de “superant”, een mengvorm van supermarkt en restaurant.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019