Subway kiest voor een ingrijpende verandering van zijn formule. De klant kiest nu niet langer zijn eigen toppings ingrediënt voor ingrediënt, maar kan kiezen uit 15 tot 18 nieuwe standaard-sandwiches van de zogenaamde Subway Series.
Vorig jaar experimenteerde het broodjesconcept in de VS al met de Subway Series. In Amerika is het aantal broodjes in de standaardserie nu uitgebreid naar 18.
Subway Canada stapt ook helemaal over op het systeem met een assortiment van 15 belegde subs. Subway lijkt met deze move de wachttijd te willen verkorten. Wie niet te lang wil wachten, kan het zelf samenstellen van het beleg van de subbroodjes voortaan achterwege laten. De culinaire chefs van Subway ontwikkelden daarom sandwiches met bestaande ingrediënten en tien nieuwe ingrediënten, zoals mozzarella, pesto en gerookt rundvlees.
Niet meer dubben
De klant die voor deze broodjes kiest, hoeft niet meer te dubben bij de gekoelde bakken in de versvitrine van Subway. Hij kan voortaan bij de toonbank op naam of nummer simpelweg het belegde broodje van zijn keuze noemen. Het broodje wordt bereid, de naam wordt omgeroepen en de klant kan er vandoor met zijn verpakte broodje.
Subway zegt in een perstoelichting: “De introductie van de Subway Series betekent dat gasten de beslissingen aan de experts kunnen overlaten. Een broodje bij ons bestellen is nog nooit zo eenvoudig geweest.” Subway erkent dat het voor het Amerikaanse broodjesconcept en grote breuk is met de basisformule. Bovendien: maatwerk met beleg naar eigen keuze blijft gewoon mogelijk.
Groeicijfers
Subway (41.500 vestigingen in ruim honderd landen) staat al enige tijd in de verkoop. Naar verluidt zijn met name investeringsmaatschappijen geïnteresseerd in een overname. Een Britse krant meldde daarnaast dat de Engelse EG Group, eigenaar van duizenden tankstations, zich als belangstellende zou hebben gemeld.
Als familiebedrijf deed Subway zelden of nooit mededeling over zijn omzetcijfers en resultaten. Dit gebeurt nu met het oog op de voorgenomen verkoop wel. Volgens het bedrijf is het eerste kwartaal afgesloten met dubbele groeicijfers ten opzichte van begin 2022. De zogenaamde same-store-sales liggen ruim 12 procent hoger dan vorig jaar. Volgens Subway is dit in de VS mede te danken aan de Subway Series. Sinds begin 2019 is de verkoop via online-kanalen verviervoudigd. De gemiddelde omzet per vestiging ligt in ons op circa 385.000 euro, aldus de FSIN Food 500.