De verpakkingslijn van Dirty Fries heeft een prestigieuze internationale designprijs gekregen. DesignRush, een groot wereldwijd platform voor ontwerpers en designbureaus, is lyrisch over het onderscheidend vermogen van het Eindhovense frietconcept.
“Het ontwerp Eyes On The Fries geeft aan ‘in het oog springen’ een nieuwe betekenis. Orginaliteit, attitude en durf staan centraal,” aldus het platform bij de toekenning van de award.
“Het ontwerp van Dirty Fries is ontleend aan de graffitikunst, streetart en skateboardcultuur van de jaren ‘90 en begin 2000. Deze subcultuur heeft een rauw charisma, dat millennials triggert en door jongere generaties als een noviteit wordt beleefd.”
Opwinding en energie
De huisstijl van bezorgconcept Dirty Fries, afgelopen najaar geopend, is het geesteskind van het Rotterdamse mediabureau Twisted Stranger. Niet alleen komen de streetart-kleuren overal terug in de huisstijl en op de muren van Dirty Fries, zelfs de kleuren van de toppings van de loaded fries sluiten er naadloos bij aan.
Normen van fastfood
DesignRush zegt er verder over: “De ontwerpers hielden zich niet in. Straatkunst en streetfood vullen elkaar aan. Een chaotische mix van neon en fluoriserende straatkleuren brengt opwinding en energie in het ontwerp. Het design verlaat de algemeen aanvaarde normen van de fastfoodindustrie en kiest voor een meer geanimeerde route. Het voegt een frisse kijk toe.” Zelf spreekt het Rotterdamse bureau onderkoeld van “een vleugje ondeugendheid”.
Milkshakebeker vertelt verhaal
Het internationale platform schrijft verder: “Elke milkshakebeker vertelt een verhaal. Door ze allemaal te verzamelen, krijgen consumenten een kunstig canvas dat ze kunnen herschikken zoals ze willen, waardoor ze zelf iets van straatartiesten worden…”
Ook het etiketontwerp van het eigen Dirty Fries-bier Dirty Sourpuss wordt geroemd. Eindoordeel van DesignRush: “Casual, relaxt, rauw, compromisloos, niet bang om je handen vuil te maken: dat zijn de kenmerken die van Dirty Fries een verdiende winnaar van onze Best Design Award maken.”