Grote aardappelverwerkers bouwen frietbakinstallaties om naar diesel
Frietfabrikanten zoals Aviko Potato in Steenderen en Farm Frites in Oudenhoorn wachten een eventueel aardgastekort in de komende winter niet af. Ze zijn bezig om hun bakinstallaties (deels) om te bouwen. In plaats van gas gaan ze diesel gebruiken, zo meldt het platform Boerenbusiness. Naar verwachting leidt dit tot hogere frietprijzen voor de cafetaria en voor de consument.
‘Energiecrisis: donkere wolken boven de aardappelsector’, luidt de kop boven het artikel op het platform voor de food- en agrisector. Daarin staat dat de frietverwerkers in Nederland rekening houden met krapte aan gas. In het meest extreme geval kunnen frietlijnen zelfs stil komen te vallen.
Afschakelingsplan van Jette
Eerder kondigde Rob Jetten, de minister van Klimaat en Energie, aan met een afschakelingsplan te komen. Daarin staat de verdeling van de gasvoorraad over de industrie. De aardappelverwerkende industrie houdt er rekening mee dat zij minder gas toebedeeld krijgt deze winter, zo melden ingewijden die Boerenbusiness heeft gesproken.
De overschakeling naar diesel heeft te maken met de betere beschikbaarheid ervan. De prijs is wel hoger. Beide aardappelverwerkende bedrijven willen over de details van de ombouw van hun frietbakinstallaties geen uitspraken doen.
Hoog op de prioriteitenlijst
Andries Middag, secretaris van aardappelverwerkersorganisatie Vavi, verwacht niet dat zijn sector helemaal wordt afgesloten. “Onze leden doen er nu alles aan om de traditionele winterpiek te vermijden. De meeste fabrieken wekken al duurzame energie op, maar dat is lang niet voldoende om in de volledige behoefte te voorzien. De levensmiddelenindustrie staat hoog op de prioriteitenlijst voor de gaslevering.”
Prijs friet verhogen
De prijzen van het ombouwen van de productielijnen plus de kosten van de duurdere diesel, zullen hoogstwaarschijnlijk worden doorberekend naar het eindproduct: de friet. ProFri verwacht dat ook de kleine gespecialiseerde producenten van friet (zoals Man met Friet, Friethoes en Frietboutique), er niet aan zullen ontkomen om de prijzen van hun verse friet te verhogen.
De volgende schakel in de keten – de frituurzaak – zal ook genoodzaakt zijn de stijgende inkoopprijzen van friet door te berekenen naar de consument. Ook thuisbakkers zullen merken dat het zelf maken van friet duurder wordt.