Steeds meer boeren maken zelf friet van hun aardappelen, maar toenemend ook snacks van hun eigen veevlees.
Op een boerenbedrijf in het Gelderse dorp Toldijk draaien veetelers eigenhandig kroketten en bitterballen van Limousin-stieren.
Stierenvleeskroket
Onder de naam Van Bommel Beef verkoopt de boerderij van de gelijknamige familie aan ongeveer dertig horecabedrijven, boerenrestaurants en eetwinkels in een grote regio om het bedrijf. Jaarlijks worden 75 Limousin-stieren van de boerderij zelf en van een collegabedrijf verwerkt tot kroketten.
Boer met frietlijn
Voor de coronacrisis leverden vele tientallen boeren zelf al frietaardappelen of voorgesneden friet aan frietzaken. De pandemie lijkt deze ontwikkeling versneld te hebben. Een voorbeeld is de boerderij van Marijn Uitdewilligen in het Zeeuwse Sint Kruis. Nadat hij tijdens de lockdown met veel Agria’s bleef zitten, ging hij op een gekochte frietlijn zelf zijn aardappelen verwerken tot rauwe friet.
“Ik ben nu iets minder afhankelijk van de totale keten en heb de afzet deels zelf in de hand,” zegt de boer in een interview met Algemeen Dagblad. Hij startte met een verkoop van duizend kilo per week onder de merknaam Pommes Appétit.
Online platforms
Hoeveel boeren er precies zelf friet of snack maken, is onbekend. Eind vorige eeuw was een soortgelijke trend bespeurbaar in de ijswereld. Tientallen boeren gingen ijs maken van eigen melk, een ontwikkeling waaruit twintig jaar gelden het bedrijf Boerderij-IJs ontstond. Dit jaar startten enkele online shops die op grote schaal boerenproducten direct bij de consument afleveren, zoals Lokalist.nl en Rechtstreex.nl.
Het aantal agrarische bedrijven dat zelf producten van het boerenland verkoopt, groeit al jaren. Inmiddels telt Nederland ruim 7000 boeren die bij hun bedrijf kleine of grotere eigen winkels exploiteren.