Stan Ophorst: “ProFri is een platform waar je je mening kunt uiten”

Actueel, Achtergrond |
5 juli 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

ProFri-Ambassadeur van de Week

Bijna vanaf de oprichting van vakvereniging ProFri is Stan Ophorst van de partij. De gepassioneerde frituurder uit Sprang-Capelle durft zijn stem te verheffen als er iets speelt in de frituurbranche. Het klantenbestand van zijn dorpscafetaria is heel divers. “Het is hier net de Efteling: iedere dag een belevenis.”

Hoe ben je in contact gekomen met ProFri?
“Een vertegenwoordiger van een snackleverancier wees me erop. Hij zei: je hebt een kleine buurtcafetaria, is dit niks voor jou?”

Hoe ging het verder?
“Ik ben naar een vergadering gegaan. Omdat ik nogal makkelijk praat, viel ik blijkbaar op want daarna ben ik gevraagd om deel uit te maken van de Raad van Advies van de ProFri. Daar heb ik een paar jaar in gezeten. Daarvoor ben ik een tijd bestuurslid bij KHN geweest maar daar ben je als cafetariahouder het ondergeschoven kindje.”

Je bent in de pers geweest tijdens energiecrisis?
“Ik ben nogal mondig. Tijdens de energie-ellende ben ik op tv geweest bij Hart van Nederland. Op dat moment gingen we van 1200 naar 3600 euro per maand voor de energiekosten. Ze hebben hier de hele middag gefilmd. Naast de tv-uitzending kwam ik aan het woord in het Algemeen Dagblad en andere regionale kranten. Via ProFri’s nieuwe energiepartner COMCAM werd mijn energierekening weer snel betaalbaar.”

Maak jij je nu nog zorgen over de energiekosten?
“Nee. Ik was bij de eerste groep die via ProFri van COMCAM een aanbod heeft gekregen. Sindsdien zit ik goed met de tarieven. Laatst bij de vergadering in Vianen heb ik aangekaart dat er energiemaatschappijen zijn die beweren dat je voor het terug leveren van zonne-energie moet gaan betalen. Ik heb 97 zonnepanelen op het dak. Met de afspraken die ProFri heeft gemaakt met COMCAM, hoef ik dat niet.”

Wat is verder de toegevoegde waarde van ProFri?
“Inmiddels behoor ik tot de oude, harde kern van ProFri. Los van de financiële voordelen is ProFri voor mij vooral een platform waar je je mening kunt uiten en aan discussies kunt deelnemen, ook met leveranciers.”

Wat voor functie heeft jouw zaak in de regio?
“We hebben een kleine dorpscafetaria en deze is beslist niet standaard. Hier in het dorp zijn we de enige cafetaria en vormen we het sociale middelpunt. Daardoor hebben we een hele andere functie dan andere cafetaria’s. Zo krijg ik bijvoorbeeld tekeningen van kinderen. Er komt hier vrouw die gedeeltelijk verlamd is en ik help haar met eten. We zitten hier op vijf kilometer van de Efteling maar het is hier iedere dag een belevenis, net als bij de Efteling. Je kunt hier nooit vertellen wat je binnenkrijgt. We hebben al van allerlei nationaliteiten als klant gehad. Dankzij Google vinden ze ons.”

Jullie zijn elke dag open?
“Ik open en sluit mijn zaak elke dag zelf. Mijn vrouw Connie heeft een andere baan maar ze is mijn steun en toeverlaat. Ze springt bij als het nodig is. Daarnaast zorgt zij altijd voor de aankleding van de zaak. Bijvoorbeeld met de feestdagen of met de herfst. We werken al 40 jaar in de horeca. Het is mijn passie en mijn leven.”

Cafetaria Catering Ophorst

Raadhuisstraat 109
5161 BE Sprang-Capelle
www.cafetariacateringophorst.nl

  • Bestaat sinds: 2002
  • Eigenaar: Stan Ophorst
  • ProFri-lid sinds: 2013
  • Specialiteiten: eigen gemaakte satésaus en saté, kipschnitzel, softijs en zelfgemaakte milkshakes. “Dik, dun en gemengde smaken. We maken wat de klant vraagt.”
  • Producten die stijgen en/ of dalen: “We hebben hier standaardproducten maar ook afwijkende. Zo hebben we ooit een palingkroket gehad. Het lihanboutje en de berenklauw verkoop ik hier nog steeds.

Cafetaria Ophorst in Sprang-Capelle | De Nationale Smulgids


Tekst: Bianca Roemaat. Foto’s: ProFri.

Meer over