Jongeren van 18 tot 35 jaren vinden dat ze teveel geld uitgeve aan snacks en andere kleine versnaperingen en ‘treats’. Gemiddeld doen ze volgens de SNS Bank ongeveer 130 euro per maand kleine uitgaven, waaronder koffie, broodjes en snacks.
De SNS Bank ondervroeg duizend jongvolwassenen. Een kwart van hen zegt maandelijks geld tekort te komen. In de praktijk blijkt het echter lastig om te bezuinigingen op snacks en andere kleine uitgaven, die vaak in een impuls worden gedaan.
“Gevoeliger voor verleiding”
Jongvolwassenen blijken gevoeliger voor deze verleidingen dan oudere volwassenen, aldus commentaar naar aanleiding van het SNS-onderzoek. Bekend is dat oudere mensen beter in staat zijn hun uitgaven te plannen naarmate ze ouder worden. Ook bieden volwassenen op leeftijd makkelijker weerstand aan prikkels op straat en in supermarkten.
Maar niet alleen het aanbod in de fysieke wereld triggert de 18 tot 35-jarigen. Dit geldt ook voor sociale media. 41 procent van de ondervraagde jongeren zegt te worden beïnvloed door wat anderen delen op sociale media. Bij veelgebruikers van platforms als Instagram en TikTok is dit zelfs 46 procent.
TikTok-rijen
Met name de invloed van TikTok lijkt groot. Jongere generaties die op een stedentrip zijn, gebruiken toenemend de aanbevelingen die hun leeftijdsgenoten doen op TikTok. Dit betekent dat zich in populaire steden lange rijen vormen voor aanbevolen eetzaken, die dan ook wel TikTok-rijen worden genoemd. Dit overkwam bijvoorbeeld recent de Amsterdamse frietzaak Fabel Friet.