De laatste maanden is er volop nieuws over vegetarische smaakmakers voor de frituurspeciaalzaken. Naast de introductie van vegetarische snacks door bedrijven als Oma Bobs, hadden ook de grote snackmerken volop vleesloze noviteiten. Mora gaat de samenwerking aan het de Vegetarische Slager. Beckers trapte zijn Veggie-lijn af met de tijdelijke pop-up winkel Vegetaria in Amsterdam.
Het lijkt wel of de snackmerken ineens wakker geschud zijn door cijfers over de ontwikkelingen van de consumptie in Nederland. Vooral het aantal deeltijdvegetariërs (flexitariërs) en het aantal veganisten maken een snelle groei door. Die laatste doelgroep consumeert helemaal geen dierlijke producten. Omdat hieronder ook eieren vallen, werd eerder al onder meer veganistische mayonaise geïntroduceerd.
Voor geheel of gedeeltelijk vleesloze consumenten kan er nu snel een royalere keuze beschikbaar komen in cafetaria’s, snackbars en frituren. Van oudsher golden de kaassoufflé en sommige loempia’s als belangrijkste vegetarische producten in de vitrine. De kaassoufflé is echter niet geschikt voor veganisten. Enkele jaren geleden wierp een aantal specialistische snackbedrijven zich al op de vegamarkt. Het aantal alternatieven is nu zo groot dat een frituurspeciaalzaak vegetariërs en veganisten voldoende kan bieden. Een deel van de productrubriek Nieuw! in deze editie van Frituurwereld is gewijd aan vegetarische en veganistische nieuwtjes (zie bladzijde 26 en 27).
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 10 – Winter 2018-19