Snackonderzoek: “Bamischijf bedreigt de vleeskroket”

Actueel |
19 november 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De bamischijf rukt op. Uit een groot snackonderzoek van dagblad De Gelderlander blijkt dat de bamisnack hard op weg is de geheide nummer 2 de vleeskroket van zijn voetstuk te stoten. Sowieso valt op dat tussen de percentages van de favoriete drie snacks niet heel veel licht meer zit.

De top 3 van de zogenaamde Snackquête met 3628 deelnemers ziet er qua favoriete snacks als volgt uit: 1. Frikandel met 20,1 procent, 2. Vleeskroket met 19,3 procent en 3. Bamischijf met 16,9 procent. Het gaat hier om favoriete snacks van (Gelderse) consumenten in zijn algemeenheid, dus ook los van het assortiment in cafetaria’s.

Maatgevende uitslag?

Berichten over een groeiende belangstelling voor de bamischijf zijn er al langer. Indien deze uitslag echter maatgevend is voor het hele land, heeft er een opmerkelijke verschuiving plaatsgevonden. Nog maar relatief kort geleden moest de bamischijf ook nog de kaassoufflé, de Mexicano en de kipkorn voor zich dulden als meest verkochte snacks van ons land, althans in cafetaria’s.

Favoriet in Oost-Achterhoek

Nu gaat het in dit geval natuurlijk om een regionaal onderzoek. Onduidelijk is dus hoe representatief de uitslag is voor het hele land. Ook binnen de provincie Gelderland zijn al duidelijke verschillen zichtbaar. Zo geven de inwoners van de vier gemeenten in de oostelijke Achterhoek in groten getale aan dat de bamischijf hun favoriete frituursnack is. Mogelijk speelt hierbij de aanwezigheid van een grote maker van bamischijven (Elite in Neede) een rol.

Waar is de nasischijf?

Na de top 3 van De Gelderlander Snackquête volgen op afstand de berehap en/of berenklauw met 10,7 procent en de kaassoufflé met 6,3 procent. Nasischijven blijven dus inmiddels ver achter bij bamisnacks. De tweestrijd tussen de bamisnacks en nasisnacks werd al zo’n dertig jaar geleden beslecht.

Tot ongeveer 1995 waren nasischijven/nasiballen populairder dan de bamisnacks. Inmiddels worden ongeveer vijf tot zes keer zoveel bamisnacks als nasisnacks verkocht. De glossy Rakus Magazine besteedde onlangs nog uitgebreid aandacht aan de opkomst van de gepaneerde bami- en nasisnacks.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: Elite Snacks.

Meer over