Snackbar, cafetaria, frituur. Het zijn van oudsher de meest voorkomende termen om een frituurbedrijf te benoemen. Met name snackbar en cafetaria zijn anno 2016 niet zulke sterke merken meer. In de beeldvorming hebben veel consumenten er een negatieve perceptie bij. Negatieve beeldvorming, die is aangejaagd door de media en gezondheidsfreaks, is een fenomeen dat zich moeilijk laat keren. Het aantal nieuwe bedrijven dat zich nog tooit met predicaten als ‘cafetaria’ en ‘snackbar’ is daarom nu uitermate beperkt. De meer ambachtelijk aandoende naam ‘frituur’ lijkt minder last te hebben van de beeldvorming. Hoe noemen nieuwe frituurbedrijven zich dan wel? De laatste jaren valt een duidelijke opmars waar te nemen van begrippen als friethuis en friethuys, friterie en frieterie, frietwinkel en snackerie, frietboetiek en frietboutique. Trouwens, zelfs geuzennamen als friettent en snacktent tref je hier en daar aan. Daarnaast adopteren steeds meer frituurbedrijven de naam ‘lunchroom’. Frituurwereld doet zelf ook nog een duit in het zakje: wat vind je van frituurboetiek of frituurderie?
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 1 – Najaar 2016