Afschaffen die vitrine in de cafetaria. Het is een discussie die vaak is aangezwengeld. Het was ook onlangs de stelling in het programma Facts, Figures, Feelings van de brancheclubs Foodservice Network en Foodservice XS. “Nee,” zegt Dirk Lepoutre van Bidfood beslist. “Zien doet kopen. Dus moet de snackvitrine blijven.”
“De etalage van verwennerij, een rijke groene omgeving van plastic,” zo leidde presentator Gerard Sterkenburg de vitrine-discussie in. De opinie van Marc van de Wouw, die namens grossier Bidfood aan tafel zit: “Er zijn vitrines bij die écht heel mooie plaatjes opleveren. Maar als het niks toevoegt, dan kan hij wat mij betreft wel achterwege blijven.” Zou Van de Wouw zelf een cafetaria openen, dan zou hij de snackvitrine achterwege laten.
“Eten zien doet eten”
Van de Wouws collega Lepoutre ziet het anders. “Eten zien doet eten. Kijk maar online. Als jij als cafetaria in jouw webshop alleen tekst hebt staan, is dat niet voldoende. Laat je een plaatje van een frikandel zien, dan verkoop je absoluut meer. Dat komt ook naar voren uit data.”
Ralph Markwat van FHC Formulebeheer roert het erfgoed-aspect aan en het beeld waarmee de cafetaria-consument is opgegroeid: “Als je geen vitrine meer zou hebben, krijgt de klant de perceptie dat hij zich een restaurant bevindt. Dat schept meteen heel andere verwachtingen. Met de vitrine laat je zien dat je een cafetaria bent. Zou ik zelf ooit nóg weer een zaak beginnen, dan komt er dus zeker een vitrine in.”
Daarbij zweert Markwat bovendien bij A-merken en kwaliteitsproducten in het showmeubel van de branche. Over huismerken zegt hij: “Als je goedkoop, goedkoper, goedkoopst wilt, dan krijg je ook laag, lager, laagst. Sommige private label kroketjes zijn echt niet te rammen. Koop je frikandelletjes PL in (private label, goedkoop huismerk), dan is de kwaliteit meestal echt héél treurig.”
Foto: Nederlands Frituurcentrum – Snackvitrine Snackpoint in Susteren