Nieuwe kaassauzen, gesmolten kaas op nachos, hotdogs en friet. De belangstelling voor gesmolten kaas is groot in de snackbranche. Frituurwereld smelt drie keer weg met kaas.
1. Tosti’s en kaaswiel
Over gesmolten kaas gesproken: de laatste jaren zijn tosti’s in ons land bezig aan een hernieuwde opmars. Denk maar eens aan formules als Toastable, Happy Tosti en The Tosti Club of de vele zelfstandige tosticoncepten in verschillende steden.
Maar ook op andere manieren is gesmolten kaas in opmars. Denk maar eens aan de vele kaassnacks, inclusief nieuwe kaassoufflés, die de laatste jaren zijn geïntroduceerd. In de grote steden kun je het Amerikaanse gerecht macaroni-cheese volop aantreffen, fondue is populair, net als het zogenaamde kaaswiel (geflambeerd uithollen van kazen) in Italiaanse restaurants. Daarnaast is het aantal introducties van plantaardige kaas groot, net als die van kaassauzen, zoals de Tasty Cheddar Style van Remia.
2. Gesmolten kaas als formule
Internationaal zijn er enkele fastfoodformules waar gesmolten kaas het belangrijkste kernproduct is. Mooi voorbeeld is TGCF ofwel The Grilled Cheese Factory in Parijs en omstreken. TGFC grossiert in hotdogs met gesmolten kaas, maar verkoopt daarnaast ook tosti’s, friet en corndogs (gepaneerde worst aan een stokje) met warmzachte kaas. In de VS vinden we de Melt Shop. Naast tosti’s, giet de Melt Shop in zijn dertien vestigingen gesmolten kaas over meer gerechten, zoals burgers en friet.
3. Acties met cheese-melts
In de VS zetten fastfoodformules met enige regelmaat hun “cheese melts” in de etalage. Anderhalf jaar geleden vroeg Burger King aandacht voor Whoppers met gesmolten kaas, deze maand introduceert de hamburgergigant in Amerika een lijn van nieuwe “melts”.
Het broodje Classic Melt is belegd met kleine Whoppers, gesmolten kaas en gekarameliseerde uien. Daarnaast zijn er de variaties Spicy Melt (pikante kruiden en saus) en Bacon Melt. In de VS is gesmolten kaas een fastfoodfenomeen op zich, niet alleen in combinatie met burgers, maar ook gesmolten kaas op friet (kernproduct van Shake Shack) is al langer heel populair in Amerika.