Groothandelsconcern Sligro Food Group plaatst kanttekeningen bij de ontwikkelingen in de horecamarkt. De omzet groeide weliswaar in het derde kwartaal met 8,3 procent ten opzichte van 2022, maar de groei was minder sterk dan de eerste twee kwartalen en lag nauwelijks boven inflatie.
“Na een zomer met matig weer zagen we dat in zowel Nederland als België het sentiment onder de consumenten aan het keren is,” aldus Sligro in een toelichting bij de kwartaalcijfers. “We zagen de bestedingen afnemen als gevolg van het economische klimaat en de onzekerheid over de eigen financiële positie.”
“Afnemende bestedingen”
Over de horeca zelf, schrijft Sligro: “Dit uitte zich ook in de bestedingen in restaurants en uitgaansgelegenheden. Tevens zien we in de horeca een toenemend aantal faillissementen en bedrijfsstakingen, waardoor de volumes in de markt afnemen.”
Ook neemt Sligro zelf afscheid van klanten. “Met ingang van het derde kwartaal hebben wij in Nederland de samenwerking met een enkele klant beëindigd, omdat deze niet langer paste in het commerciële en operationele beleid dat wij nastreven.” Het gaat hierbij om enkele klanten die eisen hebben die niet matchen met Sligro’s operatie. Niet zelden vertrekt zo’n klant uit eigen beweging. Maar nu nam juist Sligro bij enkelen het initiatief om afscheid te nemen.
“Resultaat onder druk”
Over de vooruitzichten voor de periode oktober tot en met december, noteert de grossier: “Voor het vierde kwartaal voorzien wij een aanhoudende druk op de volumes in onze afzetmarkten, een stevige inflatie en een aanhoudend hoge rente. Afnemende volumes zullen nog wel gecompenseerd worden door de inflatie, maar dat leidt per saldo tot druk op het resultaat.” Sligro verwacht dat de brutomarge voor 2023 beperkt zal zijn.
Sligro Food Group behaalde over de eerste drie kwartalen een omzet van ruim 2,1 miljard euro, ruim 300 miljoen meer dan in 2022. Dat is inclusief de omzet in België. In het derde kwartaal boekte Sligro in ons land een omzet van 602 miljoen euro tegen 586 miljoen vorig jaar.