“De marktomstandigheden blijven uitdagend.” Aldus Sligro-ceo Koen Slippens. Ondanks inflatie, viel de omzet van zijn groothandel in het eerste half jaar van 2024 nipt lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar.
Sligro, marktleider in de Nederlandse horeca, verkocht voor 1,393 miljard euro in de eerste zes maanden in zowel ons land als België. Vorig jaar, bij lagere prijzen, lag dit bedrag nog op ruim 1,4 miljard. Door gestegen rentelasten sloeg de nettowinst van 2023 om naar een verlies van een miljoen euro. Ook het bruto winstpercentage nam licht af.
“Slecht weer en inflatie”
“Het consumentenvertrouwen blijft laag. De impact van de hoge inflatie van de afgelopen jaren en het slechte weer drukt de bestedingen van consumenten,” zegt Slippens. Opnieuw beëindigde Sligro in overleg de relatie met een aantal klanten “als er geen zicht was op een voor beide partijen rendabele afspraak”.
“Meer impact dan ingeschat”
Om zijn positie te verbeteren stuurt Sligro “harder op kostenreductie om de effecten van prijsstijgingen en lagere volumes op te vangen”. Voor de rest van dit jaar verwacht Sligro nog “geen breed marktherstel”.
Verder stelt de Veghelse groothandel: “De ontwikkeling van de markt en de inflatie hebben wel meer impact dan wij zelf vooraf hadden ingeschat. Wij zijn dan ook nog wat voorzichtig in onze verwachtingen voor de tweede helft van het jaar.”
Foto: beeldbank Sligro Food Group