Afgaand op de kwartaalcijfers van Sligro, lijkt de horeca redelijk terug op zijn oude niveau. Het groothandelsconcern sloot de eerste drie maanden van 2023 met een omzet van 634 miljoen euro.
Dat is een omzetgroei van €166 miljoen ofwel 35,5 procent ten opzichte van de omzet van het eerste kwartaal vorig jaar.
Voor corona
Begin 2022 speelden de laatste coronamaatregelen de horeca nog parten. Maar ook vergeleken met de jaren vóór de pandemie is de omzetgroei opmerkelijk.
De omzet in de eerste kwartalen van de jaren 2018, 2019 en 2020 lag namelijk ongeveer 100 miljoen lager dan dit jaar. Sligro’s omzet bewoog zich namelijk in de eerste kwartalen van de jaren 2018 tot en met 2020 rond de 530 miljoen euro. Sligro is met een aandeel van 25 tot 30 procent marktleider in de foodservice-groothandel, andere grossiers hebben een minstens 15 procent lager aandeel.
Effect van inflatie
In de eerste maanden van 2023 groeide de autonome omzet in België het hardst, namelijk met 6,3 procent, vooral dankzij de vestigingen die van Metro zijn overgenomen. In ons eigen land bleef de toename beperkt tot 1,6 procent.
Net als bij andere foodbedrijven, werd de omzet vanzelfsprekend (mede) gestuwd door prijsverhogingen. De invloed van inflatie ligt volgens Sligro op 9 procent. Dat is nog altijd hoog, maar volgens het bedrijf lager dan de laatste maanden van 2022.
“In de zelfbediening is sprake van lichte druk op de volumes en de groei komt dus met name uit de bezorgoperatie. Binnen de bezorging komt de groei voornamelijk van de grotere nationaal opererende klanten en blijven de lokale kleinschalige horecaklanten nog wat achter,” schijft Sligro. “Het tweede kwartaal zal meer duidelijkheid geven over de staat van de economie, het vertrouwen van de consument en de effecten daarvan op onze afzetmarkten.”