Sligro: “Druk op verdienmodel, terughoudende consument”

Actueel |
28 mrt 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De horecamarkt was in 2024 uitdagend. De druk op de volumes, ofwel de hoeveelheid verkochte producten, was groot. Ook was de inflatie hoog: aan alle kanten stegen de kosten. Al was het een uitermate matig jaar, marktleider Sligro is verheugd dat de winst vorig jaar in absolute zin toch toenam.

Dit schrijft de directie in een persbericht over de resultaten van 2024. De winst groeide vorig jaar van zes miljoen euro naar 24 miljoen euro. De omzet nam ook toe. Die kwam uit op 2,859 miljard in 2023, maar lag vorig jaar op 2,890 miljard euro.

“We willen marktgroei verslaan”

In percentages is 2024 echter een uiterst matig jaar voor het groothandelsconcern in Veghel. De omzet groeide met 1,1 procent tegen een groei van 15,2 procent in 2023. Hierbij moet wel worden aangetekend: corona (nog lockdowns begin 2022) was mede de reden van de dubbele groeicijfers destijds.

Dit jaar wil Sligro beter presteren dan de economische prognoses: “Het jaar 2025 staat bij ons in het teken van gezonde omzetgroei. Tegen de wind in. Want we willen de marktgroei verslaan.”

“Verdienmodel van klant onder druk”

Sligro’s topman Koen Slippens: “Bij de start van het jaar was ons al snel duidelijk dat de marktomstandigheden uitdagend zouden blijven. De meerjarige hoge inflatie zorgde voor terughoudendheid in de bestedingen van de consumenten. Dat vertaalde zich in volumedruk bij onze klanten en dus ook bij ons. Door druk op het verdienmodel van onze klanten, zijn zij begrijpelijk extra alert op onze performance als leverancier.”

Sligro wordt 90

Sligro viert dit jaar zijn 90-jarig bestaan. Het bedrijf is in 1935 in Veghel opgericht door de geboren Fries Abel Slippens. Als zelfstandig handelsagent reisde hij destijds door het land om margarines en vetten van fabrikant Romi uit Vlaardingen te verkopen. Met deze basis groeide Sligro uit tot een grossier van belang voor kruidenierswaren.

Met klant naar Paaspop

Sligro viert zijn jubileum onder meer met een speciale dag voor relaties tijdens popfestival Paaspop in Schijndel. Dit evenement geldt als de aftrap van het festivalseizoen in ons land. Op donderdag 17 april vergasten de groothandel en Paaspop klanten en contacten van Sligro op ‘een waanzinnige line-up en tal van stands met het lekkerste eten en drinken’.

Foto: persfoto Sligro Food Group

Meer over