Marktleider Sligro heeft in ons land een gunstig derde kwartaal achter de rug. Met een omzet van 636 miljoen euro in Nederland, presteerde de groothandel bijna 6 procent beter dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale omzet van de Sligro Food Group (inclusief België) is dit jaar echter nog wel mager.
De omzet van de gehele groep kwam tot en met september dit jaar uit op 2,123 miljard euro. In de eerste drie kwartalen van 2023 behaalde het bedrijf uit Veghel een omzet van 2,108 miljard. Deze omzetstijging van per saldo 0,7 procent houdt niet over, temeer niet omdat nog altijd sprake is van inflatie. Sligro waarschuwde dan eerder ook al dat 2024 een uitdagend jaar is.
“Afnemende daling”
Voor Sligro is het glas bij de afsluiting van het derde kwartaal echter half vol. Het bedrijf schrijft in een toelichting: “De daling ten opzichte van vorig jaar nam in de loop van het derde kwartaal af. We slagen er in om meer nieuwe klanten aan ons te verbinden. Dat punt hebben we later bereikt dan verwacht, maar wij zijn blij met de eerste tekenen van herstel.”
Afscheid van tabak
Tabak was in de eerste drie kwartalen van 2024 nog goed voor een omzet van 204 miljoen euro. Dat is een bijna 29 procent hogere omzet dan in 2023. De stijging wordt veroorzaakt door prijs- en accijnsverhogingen. Maar bovendien is de verkoop via tankstations gegroeid, nu supermarkten geen rookwaar meer verkopen. Per 1 januari 2025 neemt Sligro afscheid van tabak, dat nog ruim 11 procent van de omzet van Sligro Nederland bedraagt.
Radiocommercials, bredere doelgroep
Sligro wil met zijn 75.000 producten nieuwe klanten bereiken en een breder publiek aanspreken. Opmerkelijk is de onlangs gestarte reclamecampagne “Welkom in de wereld van food. Welkom bij Sligro.” Spotjes met deze boodschap zijn ook te horen op onder meer landelijke radiozenders. Ook Sligro’s halve dochter Spar startte onlangs een nationale marketingcampagne. Sligro Food Group heeft 45 procent van de aandelen van de Spar Holding.
Foto: persfoto visafdeling Sligro Food Group