De Nederlandse horecaformule YB, voorheen Yoghurt Barn, opent in Rotterdam zijn eerste onbemenste concept. YB laat klanten op een locatie van cateraar Food&i voortaan zelf hun bowls voor lunch en ontbijt samenstellen.
Selfservice rukt op in de horeca. Denk maar eens aan het zelf tappen van bier, wijn en softijs. Maar ook kunnen gasten al op enkele horecalocaties zelfs kant-en-klare cocktails en mocktails tappen. YB voegt hier de zelftap voor plantaardige zuivel op basis van soja aan toe.
“Healthy pleasure”
De Nederlandse formule heeft elf eigen vestigingen van zijn ‘healthy pleasure’ concept, maar verkent in hoog tempo nieuwe markten.
Voorheen Yoghurt Barn had yoghurt met toppings als kernproduct, naast andere lunchitems, maar richt zich sinds enkele jaren helemaal op plantaardige zuivel. YB verwierf bovendien verschillende erkenningen als klimaatpositieve horeca: het betekent dat elke bestelling per saldo positief uitpakt voor klimaat en milieu.
Plantaardige sojazuivelbowl
Niet alleen ontwikkelt YB verpakte plantaardige zuivelproducten voor supermarkten, maar eerder kwam al een samenwerking tot stand met het grote Italiaanse foodserviceconcern Autogrill. Food&i is de relatief nieuwe cateringtak van bedrijfsdienstverlener Facilicom.
Food&i richt zich 24/7 techgedreven catering op bedrijven en instellingen. Het bedrijf stelt in zijn beleid “well-being voorop en wil bijdragen aan het geluk van de gasten met food with impact”. Met YB’s zelftap kan de cateringgast van Food&i dus nu sojayoghurt tappen en hiervan met verschillende toppings een eigen plantaardige zuivelbowl maken.