Over vijf jaar is dit de werkelijkheid in Amerikaanse restaurants met quick service en beperkte service: 54 procent van alle omzet wordt met digitale bestellingen behaald. Het gaat hierbij zowel om maaltijdbezorging als bestelzuilen en bestellingen via smartphones. Dat stelt bureau Incisiv vast op basis van onderzoek.
Uit eerder onderzoek kwamen lagere cijfers naar voren. Volgens Incisiv komt dit door corona. Hierdoor is het aantal digitale bestellingen in korte tijd enorm omhoog gegaan. De taxatie voor 2025 valt dan nu ook 70 procent hoger uit dan voordat corona uitbrak. Aldus het bureau, dat zowel in de VS als Canada dit onderzoek uitvoerde.
Corona-effect
Corona en de zero-contact service hebben ervoor gezorgd dat restaurantketens versneld investeerden in digitale technologie. De verwachting is dat de restaurants met snelle en/of beperkte service over vijf jaar bijna een kwart (23 procent) van hun omzet behalen via delivery. Voordat corona uitbrak lag het verwachte percentage nog op 15 procent. Net als in Nederland, heeft daarnaast bij de grote ketens autoservice vleugels gekregen. Er is op grote schaal geïnvesteerd om de autobestellingen sneller te kunnen verwerken.
Honderden procenten
Grote Amerikaanse restaurantmerken zien door corona het aandeel aan digitale bestellingen enorm groeien. Dat geldt in het bijzonder voor de bedrijven die voor corona reeds in technologie investeerden. Zo zag Chipotle (Mexicaanse gerechten) de verkoop via digitale kanalen sinds juli groeien met 200 procent. In het onderzoek van Incisiv gaf 70 procent van alle restaurants te kennen te willen investeren in mobiele besteltechnologie.