Robotbediening in de horeca; gimmick of de toekomst? In restaurants in China is het al jaren een bekend fenomeen dat robots de gast bedienen. In ons land doen nu ook robots hun intrede. Bij ProFri-lid cafetaria Hakze in Amersfoort deed eerder deze maand robot Alexa haar intrede.
Verschillende media deden verslag van robot Alexa bij Hakze. Ondernemer Michael Hu voert op de achterkant van de robot het tafelnummer in en Alexa levert de bestelling af bij de juiste tafel. Nadat de gasten op een schakelaar hebben gedrukt, gaat ze terug naar de counter. Desgewenst kan ze een liedje zingen en, zij het wat monotoon, praten of een actueel nieuwtje vertellen.
De software is afkomstig van Amazons virtuele assistent Alexa, de virtuele assistent waarmee consumenten via spraakcommando’s thuis dingen kunnen opzoeken op internet of iets kunnen bestellen bij Amazons webshop.
Hakse is niet de enige cafetaria met robotbediening. Eerder deze zomer debuteerde een robot al bij Big Bread Westeroijen in Tiel, de cafetariaformule van Sheng Chen. Chen schafte drie robots aan in de bediening; ze zijn bovendien voorzien van de huiskleuren en het logo van Big Bread Kitchen. Ook enkele andere bedrijven in de Nederlandse horeca stapten (deels) over op robotbediening, mede hiertoe aangezet door het houden van afstand vanwege het coronarisico.