“Binnenkort neemt een digitale spraakassistent uw bestelling op bij de drive-in. Zo voorkomen we dat bestellingen fout worden opgenomen.” Aldus een Vlaamse krant. In België werkt McDonald’s aan de implementatie van een spraaksysteem op basis van algoritmen.
Het laat zich vergelijken met de spraakapparaatjes die wel al kennen van Google, Apple en Amazon en die namen dragen als Assistant, Siri en Alexa. Of de spraakdrive al snel naar Nederland komt, weten we niet. Wel weten we dat België er al de komende jaren kennis mee zal maken. Het is bovendien de bedoeling dat klanten zich kunnen identificeren bij de palen. Zodoende weet de praatpaal of jij als klant normaliter wel of geen uien op de Big Mac wilt. Nee, McDonald’s wordt niet ontmenselijkt, zegt de McBaas in België. Dat zou trouwens ook een doodzonde zijn. Het druist namelijk helemaal in tegen de beginselen van Ray Kroc, de man die McDonald’s groot maakte. Hij zweerde bij écht mensen achter de toonbank, mensen met een glimlach ofwel service with a smile.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 15 – Voorjaar 2020