‘Zorg dat je de moeite waard bent om te bezoeken’
Cafetariahouders moeten laten zien wie ze zijn. Toon dat je plezier hebt in je vak en de moeite waard bent om te bezoeken. Dat was de boodschap van retaildeskundige Tom Kikkert tijdens het Frituurwereld Event op 13 november in Hengelo.
‘Kies voor identiteit en blijf weg van imago’, luidde het algemene advies van de retaildeskundige aan cafetariahouders bij de bijeenkomst van ProFri en het Nederlands Frituurcentrum.
Hij signaleert dat veel ondernemers soms te snel in de verdediging schieten en zichzelf willen verantwoorden in allerlei discussies die er zijn. Zoals die over verpakkingen en duurzaamheid. “Doe dat niet. Je hoeft ook niet uit te leggen welk frituurvet je gebruikt. Het is beter om terug te grijpen op wie je bent, wat je doet en waar je voorstaat.”
Gastvrijheid en plek voor families
Daarnaast merkt de spreker dat sommige ondernemers alleen maar bezig met omzet maken en snel eten bezorgen en zo het contact met de klant verliezen. Dat is jammer want volgens de spreker is de cafetariabranche al jaren de plek voor gastvrijheid waar families samen naar toe gaan of er de wekelijkse frietmaaltijd halen. Ze nemen de tijd om even te genieten. “Dat zal de komende 20 jaar niet verdwijnen.”
Straal plezier in je vak uit
Zijn tip is daarom: “Wees jezelf. Laat zien dat je lekker eten aanbiedt en dat je het uitje voor de familie bent voor de zaterdag. Straal uit dat je plezier hebt in je vak en focus je daar op. Zorg dat mensen weten waarom je de moeite waard bent om te bezoeken.”