Professionalisering is cruciaal voor de fastservice, dus ook voor cafetaria’s en andere frituurbedrijven. Restaria-ondernemer Hans van Ballegooijen zegt dat hij hét systeem heeft gevonden om hier stappen in te maken.
“De familierecepten werden van oudsher altijd opgeschreven in een mooi boek. Maar als het boek weg is, is het recept ook weg,” zegt Hans van Ballegooijen, eigenaar van Restaria Oude Gracht in Eindhoven. Om de recepten zowel te borgen voor de toekomst als dagelijks te kunnen beheren, ging hij op zoek naar een digitaal systeem. Vanuit zijn rol als formulemanager van Restaria bij Bidfood kwam hij in contact met Horeko. Dankzij de volautomatische leverancierskoppeling zijn niet alleen de ingrediënten met de meeste actuele prijs ingeladen, maar is ook informatie over bijvoorbeeld allergenen direct zichtbaar.
Rendement met 4 procent gestegen
Ook heeft de ondernemer goed zicht op de cijfers. “Berekeningen deden we voorheen echt op gevoel. De boekhouder zei ‘het gaat goed’ of ‘het gaat minder goed’ en op basis daarvan gingen we aan de prijs sleutelen. Omdat we veel snacks zelf maken, hadden we geen idee wat een eigengemaakte kroket nu eigenlijk kost. Dat weten we nu wel.” Van Ballegooijen ging gelijk met deze kennis aan de slag en analyseerde de portionering en verkoopcijfers. “Sinds we met Horeko gestart zijn, is het rendement wel met 4 procent gestegen.”
Ook verpakkingskosten berekend
Normaal gesproken worden in cafetaria’s en andere frituurbedrijven de verpakkingskosten vaak niet meegerekend. Zeker nu iedereen moet omschakelen naar plasticvrije alternatieven, is het belangrijk dat wel te doen. “Wij hebben bewust gekozen om met suikerriet verpakkingen te gaan werken. Deze berekenen we mee in de kostprijs van bijvoorbeeld een frietje. Daardoor is dit echt onderdeel van het verkoopproces.”
“Voorheen werd er een datum opgeschreven op een stukje schilderstape. Nu met de water oplosbare labels gaat het gewoon een stuk sneller”
Hans van Ballegooijen, Restaria Oude Gracht
Keukenmanagement en personeelsplanning in één systeem
Restaria Oude Gracht is een aantal jaar geleden al gestart het Horeko voor personeelsplanning. Als ondernemer wilde Van Ballegooijen nog een stap verder gaan in professionalisering. Daarom gebruikt hij sinds kort Horeko Kitchen Manager. “Nu hebben we de full experience: keukenmanagement en personeelsplanning in één systeem. En daar hebben we heel veel profijt van. De medewerkers weten het scherm ook steeds beter te vinden voor het in- en uitklokken, het opzoeken van allergenen of het printen van datumstickers.”
Besparen op personeelsuren
Iedere horecaondernemer heeft personeelsuitdagingen, weet ook Van Ballegooijen. “Sinds we met Horeko werken, worden we niet meer de hele tijd lastig gevallen met verzoeken. We hoeven alleen om de zoveel tijd het rooster te maken. Voor de rest worden we compleet ontzorgd in het personeelsmanagement. Daarmee besparen we elke week wel een paar uur.”
Liever kijken en luisteren hoe Horeko je kan helpen je keukenmanagement en personeelsplanning te professionaliseren? Bekijk dan deze video.