Relevantie: “Krimp van 5 tot 10 procent bij cafetaria’s op komst”

Actueel |
1 mei 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

“Een drastische daling wil ik niet zeggen, maar ik denk wel dat de vermindering van het aantal cafetaria’s nu in gaat zetten.” Dit zegt Dirk Lepoutre, fastservice-specialist bij Bidfood. Hij komt aan het woord in het programma Facts, Figures, Feelings van Foodservice Network en Foodservice XS. De taxatie van Lepoutre is een krimp van 5 tot 10 procent de komende jaren.

Krijgt Lepoutre gelijk met zijn voorspelling, dan zou dit betekenen dat er 270 tot 540 bedrijven de komende jaren uit de cafetariasector zullen verdwijnen. Is de cafetaria dus niet meer relevant genoeg voor de vaderlandse consument?

“Gebrek aan ondernemers”

Directeur Ralph Markwat van FHC Formulebeheer ziet al langer dat de cafetariasector niet meegroeit met de aanwas van de Nederlandse bevolking. Er zijn immers wel elk jaar meer consumenten, maar het aantal cafetaria’s neemt af.

Markwat: “Per hoofd van de bevolking gerekend zie je de verschuiving dus al.” Hij gelooft echter niet in een drastische afname, een beweging die al heel lang wordt voorspeld. Dat het aantal nieuwe openingen in de sector beperkt is, erkent hij. Maar dit wijt Markwat ook aan een gebrek aan goede ondernemers om een cafetaria, snackbar of formulebedrijf op te starten.

Cafetaria van 700 vierkante meter

Marc van de Wouw, al 37 jaar werkzaam bij snackmaker Van Geloven, wijst erop dat veel cafetaria’s de afgelopen tijd drastisch transformeerden. Het aanbod werd breder en eigentijdser, de restaurantfunctie werd belangrijker, net als het aandeel online bestellingen. Bovendien neemt het aantal vierkante meters toe. Markwat werkt aan de realisering van een supercafetaria: “Wij investeren twee miljoen euro in een Family van 700 vierkante meter, zonder koks natuurlijk.”

“Dertig weken regen”

Dat consumenten worden afgeschrikt door hoge prijzen, valt volgens Markwat wel mee. In elk geval zijn de effecten van prijsverhogingen bij zijn formulevestigingen van Foodmaster en Family beperkt. “De groei van de totale omzet houden we vast,” zegt hij. “Maar we moeten het weer niet vergeten. We hebben dertig weken regen gehad. Dat is van invloed en daardoor laten data en cijfers zich niet goed vergelijken.”

Hier kun het hele programma bekijken.

Naschrift en oproep: Het is de enige vraag die ertoe doet: ben jij relevant voor de klant? Is dit het geval, dan komen de gasten wel. Voor deze serie ‘Relevantie’ houdt Frituurwereld.nl zich zeker ook aanbevolen voor informatie over de ontwikkeling van bezoekcijfers en bestedingen door de jaren heen bij zelfstandige cafetaria’s. Jouw bijdrage en opmerkingen kun je sturen naar redactie@frituurwereld.nl.

Foto: screenshot Facts, Figures, Feelings