De vele regen in het voorjaar lijkt in de cafetaria zijn tol te hebben geëist. Volgens bureau More2Market lagen de bestedingen aan de toonbank van snackbars in de maand mei gemiddeld liefst 6,5 procent lager dan in mei vorig jaar.
Ongetwijfeld was met name de omzet aan impulsaankopen, zoals softijs, debet aan de lagere kassa-omzetten. Immers, in mei was het dit jaar met twee tot drie keer zoveel regen als in mei 2023 niet bepaald softijsweer.
More2Market schrijft op platform Foodclicks dat de online-omzet in mei dit jaar veel goed maakte. Die nam ten opzichte van mei 2023 namelijk wèl toe, zelfs met liefst ruim 14 procent.
“Mei een belangrijke maand”
Over de gehele linie lag de eerste vijf maanden van dit jaar de cafetariaomzet gemiddeld op hetzelfde niveau als vorig jaar. Gelet op de prijsverhogingen in de cafetariabranche, mag dus worden aangenomen dat de consument minder vaak geld besteedde bij de snackbar en/of dat de gemiddelde bestellingen kleiner waren dan vorig jaar.
More2Market stelt: “Mei is één van de belangrijkste omzetmaanden van het jaar. Het omzetaandeel online ligt normaal gesproken, gebaseerd op de laatste jaren, op 22% tot 23% maar kwam in mei 2024 op 26,6%. Hiermee zet het belang van online verkopen verder door, ook omdat de kassaverkopen teruglopen.”
“Frikandelprijs blijft achter”
Cafetariahouders lijken voorzichtig met prijsverhogingen van hun bestseller de frikandel. More2Market: “Met een verkoopaandeel van 25 procent binnen de productgroep snacks, blijft de frikandel qua prijsontwikkeling achter bij het overige assortiment. Waar de overige snacks met gemiddeld tien procent in prijs duurder werden, werd de frikandel slechts licht in prijs verhoogd. Opvallend genoeg gebeurde dat ook bij de hamburger.”
Foto: archief Frituurwereld