De samenstelling van de buurten en wijken rond jouw zaak kan snel veranderen. Jaarlijks verhuizen in Nederland namelijk zo’n 1,75 miljoen mensen, onder wie ruim 900 duizend binnen de gemeente waar ze al woonden. Heb jij goed zicht op de veranderingen in de markt rond jouw zaak?
5 vragen en antwoorden over het directe marktgebied van jouw zaak.
1. Hoeveel geld zit er in jouw markt?
Het gemiddelde verzorgingsgebied van een cafetaria bestaat uit 1500 tot 1600 huishoudens. Dat komt overeen met ongeveer 230.000 euro op jaarbasis aan bestedingen bij cafetaria’s, snackbars en andere frituurspeciaalzaken. Per week zit er dus ruim 4400 euro omzet in jouw wijk.
Heb je in jouw directe omgeving een concurrent zitten, dan wordt de spoeling dus al meteen behoorlijk dunner. Dit geldt zeker als er een cafetaria in de buurt zit van één van de grotere franchiseformules. Hun gemiddelde omzet ligt in zijn algemeenheid beduidend hoger dan die van volledig zelfstandige snackbars.
2. Zijn dat gemiddelde cijfers?
Ja, de bovenstaande cijfers zijn gemiddelden voor heel Nederland. Via bijvoorbeeld delivery zijn veel cafetaria’s, en zeker de meeste franchiseformules, ook actief in omringende wijken en buurten, waarmee ze hun markt uitbreiden.
Bovendien scheelt het nogal of je in een echte woonbuurt zit of in een deel van jouw stad of dorp met veel passenten. Verder is natuurlijk de directe concurrentie (veel of weinig andere spijsverstrekkende horeca?) van grote invloed. Immers: mensen kunnen hun foodeuro maar op één plek tegelijk uitgeven. Maar bijvoorbeeld een vestiging van McDonald’s in de buurt kan ook zorgen voor extra snacktraffic.
3. Wat is verder van invloed?
Belangrijk is natuurlijk jouw positie in jouw vestigingsplaats. Staat jouw bedrijf goed bekend of bedrijf jij veel marketing buiten jouw eigen wijken, dan is dat natuurlijk van invloed op de traffic naar jouw zaak en dus op de bestedingen.
Maar ook factoren als een terras en veel zitruimte in de zaak (eters ter plekke) missen hun impact niet, net als bijvoorbeeld de parkeergelegenheid bij jouw cafetaria. Daarnaast speelt de aanwezigheid van de werkgelegenheid mee. Immers, heb je veel bedrijven in de buurt, dan zul je meer grote bestellingen hebben.
4. Ben je alert op veranderingen?
Een marktgebied verandert niet van de ene op de andere dag. Maar in een wijk met bijvoorbeeld veel hoogbejaarden kan het wel heel snel gaan. Oudere generaties hebben vaak een ingeslepen consumptie- en bestelpatroon. Vertrekken ze uit jouw wijk, dan komen er doorgaans jongere generaties voor in de plaats. Die kennen een wezenlijk ander eet- en bestelpatroon.
Ze zijn opgegroeid met een veel bredere keuze aan bezorg- en afhaalgerechten. Bovendien speelt hun smartphone een uiterst belangrijke rol bij hun aankoopbeslissingen. Daarbij zijn ze multi-cultureler dan de generaties van hun ouders en grootouders. Merk je dus dat jouw marktgebied verandert, wacht dan nooit lijdzaam af. Probeer erachter te komen hoe je nieuwkomers in jouw marktgebied kunt prikkelen en aan je kunt binden.
5. Waar vind je cijfers over jouw markt?
Jij kent jouw klanten. Dus ken je ook wel ongeveer de maatschappelijke status van jouw klandizie. Hebben ze veel of weinig te besteden? Hebben ze speciale eisen als halal, glutenvrij of plantaardig? Is jouw wijk grijs (traditioneler assortiment) of juist heel groen (eigentijdse producten)? Met de vele verhuizingen in ons land, kan een wijk echter snel veranderen.
Wil je goed zicht op cijfers in jouw gemeente, bekijk dan eens het dashboard op de website Waar staat je gemeente? Daar vind je bijvoorbeeld meerjarige cijfers over de leeftijdsopbouw, opleidingsniveau, werk en inkomenspositie.
Foto: archief UZ Media