Het plantaardige aanbod in de horeca groeit sneller dan in eerdere jaren. Volgens organisatie ProVeg is het vleesloze aanbod de afgelopen vijf jaar op hetzelfde niveau gekomen als in de supermarkten, namelijk ruim 5 procent.
Binnen het segment fastservicebedrijven, neemt het plantaardige aanbod dankzij koffiezaken en fastfoodrestaurants extra snel toe. Vega koffiemelk is namelijk in steeds meer zaken voorhanden.
Haverdrank en sojamelk
“In 2021 was het marktaandeel van plantaardige zuivel in de horeca bijna 7% en in de fastservice maar liefst 15%,” schrijft de organisatie. Alternatieven als sojamelk en havermelk zijn volgens ProVeg uitermate populair in de horeca. Een woordvoerder: “Eén op de vier koffies wordt tegenwoordig met plantaardige melk in plaats van koemelk gedronken.”
McPlant
Naast koffieketens, worden ook de Amerikaanse fastfoodrestaurants tot het segment fastservice gerekend. Grote ketens introduceerden de afgelopen jaren de nodige vleesvervangers. Zo plaatste McDonald’s Nederland recent nog zijn McPlant-burger als vaste waarde op de kaart. Burger King timmert met name internationaal aan de weg met grote vegadoelstellingen.
Bij cafetaria’s nam het aanbod vegetarische kroketten de afgelopen jaren zienderogen toe, terwijl snackproducenten daarnaast de nodige vegafrikandellen introduceerden. De branche kent bovendien vleesloze concepten als Vegan Junk Food Bar en 100% Vegan Burger Brothers.
Plantenmelk
Op zuivelgebied was er onlangs meer veganieuws te melden: FrieslandCampina lanceerde een zuivelloze versie van zijn populaire Chocomel. Deze chocolademelk bevat dierloze bestanddelen en is eerst alleen bedoeld voor supermarkten, maar komt mogelijk later nog beschikbaar voor de horeca. Ander zuivelnieuws: ook de restaurants van Ikea startten onlangs met de verkoop van plantaardige koffiemelk ofwel haverdrank. Ikea zal plantenmelk schenken via de helft van alle koffieapparaten aan het zelfbedieningsbuffet.