Bij ProFri wordt het keurmerk Goed Gefrituurd de basis van het lidmaatschap. Dit betekent dat op termijn alle frituurspeciaalzaken die bij de vakvereniging zijn aangesloten, uitblinken in Vakmanschap, Veiligheid & Hygiëne en Verantwoordelijkheid, de drie V’s die de pijlers vormen van het keurmerk. Via het keurmerk én het lidmaatschap kunnen cafetaria’s, snackbars en frituren zich nog duidelijker profileren richting de Nederlandse consument.
De invoering van het keurmerk als randvoorwaarde voor een lidmaatschap geschiedt gefaseerd. Het is onderdeel van het veranderingsproces ProFri 2.0, waarmee de vakvereniging op weg gaat richting haar tienjarig jubileum in maart 2022. Directeur Frans van Rooij zegt: “We hebben de afgelopen bijna tien jaar veel waargemaakt van onze doelstellingen. Het pionierswerk zit erop. Met ProFri 2.0 keren we feitelijk terug naar de basis van ons werk: het herkenbaarder maken van de kwaliteiten van professionele frituurondernemers richting de markt.”
Merk-DNA
Anderhalf jaar geleden nam ProFri adviseur Mattèo Piano van bureau Growingdale in de arm om plannen te ontwikkelen voor de toekomst. In zijn onderzoek betrok Piano zowel ProFri als het Nederlands Frituurcentrum. Na een onderzoek onder leden en partners, de zogenaamde Merk-DNA Test, ontwikkelde Growingdale een modus voor een toekomst- en resultaatgerichte vakvereniging. Tijdens de algemene ledenvergadering eerder deze week is het veranderingsproces ProFri 2.0 toegelicht en werd dit positief ontvangen door de aanwezige leden.
Nederlands Frituurcentrum
Eén en ander betekent ook dat de rolverdeling tussen vakvereniging ProFri en het Nederlands Frituurcentrum in Veldhoven opnieuw is geformuleerd. ProFri richt zich primair op de collectieve belangenbehartiging van de gecertificeerde leden; voor bestaande leden zonder keurmerk geldt een overgangstermijn van twee jaar en worden hierbij geholpen door de vereniging. Leden die niet bereidt zijn het keurmerk te behalen, kunnen overstappen op een abonnement bij het Nederlands Frituurcentrum. Zodoende kunnen ze toch blijven profiteren van voordelen die ze voorheen via ProFri genoten. Van Rooij: “Het Nederlands Frituurcentrum voert niet alleen taken uit in opdracht van de vakvereniging, maar fungeert dus ook als organisatie waarop individuele frituurondernemers altijd kunnen terugvallen.” Ter versterking van het Frituurcentrum is onlangs Dennis van Asselt, voormalig chef-redacteur van vakblad Snackkoerier, aangesteld als directeur.