Thuisbezorgd verhoogt de commissie voor bezorgrestaurants van 13 naar 14 procent, met als reden de inflatie en stijgende bedrijfskosten. ProFri vermoedt dat er iets anders speelt en spoort consumenten aan direct bij de ondernemer te bestellen.
Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeaway (JET), heeft laten weten dat de commissie voor bezorgbestellingen omhoog gaat van 13 naar 14 procent. Dit tarief gaat in op 24 juli 2022 en geldt ook voor afhaalmaaltijden. Het is de eerste stijging in ruim viereneenhalf jaar; begin 2018 steeg het percentage van 12 naar 13 procent. In 2009 was de commissie nog 6 procent.
Overigens betaalt niet iedere ondernemer dezelfde commissie. JET zegt zelf dat ‘de standaardcommissie’ van 13 naar 14 procent gaat en dat de commissie per land en per restaurant kan verschillen. ProFri vermoedt dat sommige formules en ketens afspraken hebben gemaakt met Thuisbezorgd, waardoor ze een lager percentage betalen.
‘Stijging is om expansiedrift te bekostigen’
Volgens JET is een nieuwe verhoging nodig vanwege de inflatie en stijgende bedrijfskosten. ProFri-directeur Frans van Rooij zet daar vraagtekens bij. “Alles is inderdaad duurder geworden, maar ook de gemiddelde besteding per bezorgbestelling is omhoog gegaan. Bovendien is het aantal bestellingen en het aantal aanbieders op het platform sinds corona enorm gestegen. Thuisbezorgd heeft daar flink van geprofiteerd. Ik heb sterk het vermoeden dat deze nieuwste commissieverhoging wordt doorgevoerd om de internationale expansiedrift en overnames van Just Eat Takeaway te bekostigen. Dat gebeurt over de rug van ondernemers. Ik kan het niet anders verklaren.”
30 procent extra omzet voor Thuisbezorgd
De commissiestijging leidt uiteindelijk tot 30 procent extra omzet voor Thuisbezorgd, zo berekent Van Rooij: “Over iedere 1000 euro omzet die een jaar geleden via Thuisbezorgd binnenkwam, betaalden ondernemers 130 euro commissie. Met de prijsverhogingen die iedereen de afgelopen maanden heeft moeten doorvoeren, is de waarde van diezelfde omzet nu tenminste 1200 euro. De huidige 13 procent voor Thuisbezorgd komt daardoor uit op 156 euro. Voor Thuisbezorgd is dat een omzetstijging van 20 procent.”
Maar doordat de commissie naar 14 procent gaat, ontvangt Thuisbezorgd 168 euro, zegt Van Rooij. “Ten opzichte van een jaar geleden betekent dat voor Thuisbezorgd een omzetstijging van maar liefst 30 procent. Daarvoor voegt Thuisbezorgd niets aan extra waarde toe voor de ondernemer.”
Door die extra inkomsten zou Thuisbezorgd de commissie juist kunnen verlagen, zegt Van Rooij. “Maar dat past natuurlijk niet in het exploitatiemodel van ceo Jitse Groen. En daardoor zien ondernemers opnieuw hun inkomen achteruit gaan.”
Provisie Thuisbezorgd door de jaren heen
In de beginjaren van Thuisbezorgd betaalden ondernemers ongeveer 80 eurocent per bestelling aan Thuisbezorgd. Dat werd in eerste instantie verhoogd naar ongeveer een euro en vervolgens zette Thuisbezorgd dit bedrag om in een percentage van de omzet. Sindsdien stijgt het percentage. Overigens betalen ondernemers per bestelling ook nog 21 cent administratiekosten aan Thuisbezorgd. De extra kosten die het bezorgen met zich meebrengt, komen daar ook nog bij.
‘Denk na over je exploitatie’
Naast ondernemers die klagen over de hoogte van de afdracht, zijn er ook collega’s die blij zijn met de hoeveelheid omzet die ze via Thuisbezorgd behalen. Toch moeten ondernemers die voor een groot deel afhankelijk zijn van één bestelplatform, volgens Van Rooij spoedig nadenken waar ze met hun exploitatie naartoe willen. “Voorkom in elk geval dat jij als ondernemer het exploitatiemodel gaat worden van het bestelplatform.”
‘Niet afhankelijk van één platform’
Het advies om niet afhankelijk te zijn van één platform voor maaltijdbezorging, klinkt al langer in de branche. Bedrijven die met een eigen bezorgapp werken, doen er goed aan om de online vindbaarheid te optimaliseren en het bestellen voor de klant zo aangenaam mogelijk te maken. Van Rooij: “Op dit punt valt er nog veel te verbeteren. Ook onze mystery guests komen regelmatig tot deze constatering.”
‘Bestel direct bij de cafetaria’
Daarnaast spoort vakvereniging ProFri consumenten aan om hun bestelling direct bij de ondernemer te plaatsen. “Ook cafetaria’s, snackbars en andere frituurspeciaalzaken hebben veelal een eigen bestelapp of bestelmodule op hun website. Echter weten consumenten dat niet altijd. Mensen doen er goed aan direct bij hun favoriete zaak te bestellen, want dat bespaart de ondernemer kosten. De machtspositie van de grote bestelplatformen blijft alsmaar groeien en Europese regels gaan daar weinig aan veranderen. Door rechtstreeks te bestellen, hebben consumenten daar wél invloed op.”